Kanatlı sektörü ihracatta rekora kanatlandı. 2020 yılının Ocak – Mayıs döneminde 347 milyon dolar dövizi ülkemize kazandıran Kanatlı sektörü, 2021 yılının ilk beş aylık döneminde ihracatını yüzde 27’lik artışla 440 milyon 778 bin dolara taşıdı. Yumurta sektörü 5 aylık dönemde damızlık yumurtaya özellikle Rusya, Irak ve Türki Cumhuriyetlerden gelen taleple ihracatını yüzde 63’lük artışla 93 milyon dolardan, 151,4 milyon dolara çıkardı. Türkiye’nin Rusya’ya yumurta ihracatı 14 kat artış gösterdi. Kanatlı sektörü, 2021 yılı sonunda ihracatta 1 milyar dolar barajını geçmeyi hedefliyor.
Emre Eldener
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği - UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı
Türkiye’de kendi markası altında kültür balıklarına raflarında yer veren ilk ve tek marka olan Metro Türkiye, bu alanda öncü projelere imza atmaya devam ediyor. Metro Türkiye’nin öncülüğünde, iş ortakları Hatko Su Ürünleri ve Skretting’in katkılarıyla hayata geçirilen ”Yediği Önünde, Yemediği Yarında” projesinde Türkiye’de endüstriyel boyutta ilk kez levrek ve çipuranın yetiştiriciliğinde alg yağı içeren yem kullanılıyor. Bu uygulama ayrıca dünyada da öncü uygulamalar arasında yer alma özelliğine sahip. Bu özel yem sayesinde 150 ton üretim hedeflenen projede, 180 ton deniz balığı da kurtarılmış olacak. Bu, 30 bin kişinin yıllık balık ihtiyacının karşılanması anlamına geliyor.
Türk-İş'in yaptığı Haziran 2021 açlık ve yoksulluk sınırı araştırmasına göre, dört kişilik ailenin açlık sınırı 2 bin 865 TL, yoksulluk sınırı ise 9 bin 332 TL oldu.
2020 yılında pandemi nedeniyle süt ve süt ürünleri ihracatında bir önceki yıla göre miktar olarak ,5, cari olarak %5,6 daralma yaşandı. Süt ve süt ürünleri dış ticaret verileri incelendiğinde, 2020 yılında 182 bin ton karşılığı 337 milyon dolar ihracat gerçekleştiği görülüyor. İhracatta 2020’deki düşüş, salgının ilk dalgasında uluslararası ticarette gümrüklerdeki karşılıklı karantina koşulları ve lojistik aksamalardan kaynaklandı. Sektör temsilcileri aşılama çalışmalarına bağlı olarak pandeminin kontrol alınması durumunda, 2021’in ikinci yarısından umutlu olduklarını belirtiyorlar. /
Haber: Özgür Çilek / Gıda Teknolojisi Dergisi
Gastronomi turizmi ve ağırlama sektörünün önde gelen isimlerini bir araya getiren etkinlik FSummit, 23-24 Haziran’da Antalya’da düzenlendi. Ağırlama sektörünün 360 derece ele alındığı etkinliğin ilk gününde BTA İcra Kurulu Başkanı Sadettin Cesur, Sözen Grup Genel Müdürü Gökmen Sözen’in sorularını yanıtladı. BTA’nın sevilen konseptlerinin misafir karşılama ve uğurlama başarılarına dair konuşan Cesur, “Havalimanları Türkiye’nin dünyaya açılan kapıları. Yolcuların her biri misafirimiz. Biz burada farklı kültürlerin ortak damak tadını oluşturuyoruz” dedi.
Türkiye’nin 143 yıllık zeytinyağı markası Komili, kültürel miras fuarı Heritage İstanbul’da Anadolu topraklarının doğa ve kültür mirası anıt zeytin ağaçlarını koruma projesi “Gözümüz Gibi Bakıyoruz” ile yer aldı. Bu yıl 23-25 Haziran tarihleri arasında 5.’si gerçekleştirilen Heritage İstanbul’un etkinlik sponsorları arasında yer alan Komili, fuara “Anıt Zeytin Ağaçlarının Binlerce Yıllık Kökleri” paneli ve “Mucizevi Gıda Zeytinyağı” sohbeti ile katıldı.
Lezita, iç ve dış pazarda her geçen gün artan talebi kesintisiz olarak karşılayabilmek amacıyla yeni yatırımını Kahramanmaraş’ta hayata geçiriyor. Yatırım maliyeti yaklaşık 1.35 milyar TL olan yeni tesis ile Lezita, üretim kapasitesini iki katına çıkaracak. Bölgede doğrudan 3 binden fazla, dolaylı olarak ise on binlerce kişiye istihdam sağlayacak tesisin temelinin 2022 yılının ilk çeyreğinde atılması planlanıyor.
Türk zeytincilik sektörü 2020-21 sezonunun üçte ikisini geride bıraktı. Türkiye sofralık zeytin ihracatından 105 milyon dolar, zeytinyağı ihracatından ise; 72 milyon dolar döviz geliri elde etti. Sofralık zeytin ihracatı miktar bazında ise; 60 bin ton olarak kayıtlara geçti. 2020-21 sezonunun 8 aylık döneminde 46 bin ton siyah zeytin, 14 bin ton yeşil zeytin ihraç ettiğimizi dile getiren Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Davut Er, siyah zeytin ihracatının döviz karşılığının 81 milyon dolar, yeşil zeytinden elde edilen döviz tutarının ise 24 milyon dolar olarak gerçekleştiğini kaydetti.
Unilever Ev Dışı Tüketim ve Güvenilir Ürün Platformu’nun birlikte düzenlediği gıda işletmelerine destek olmak amacıyla ücretsiz olarak ve online gerçekleştirilen Güvenilir Eller Eğitimi ile 3500 sektör çalışanı sertifikalandırıldı. İstanbul’da sekiz farklı belediye kapsamında yer alan gıda işletmeleri gıda güvenliğinden güncel mevzuatlara kadar birçok konuda eğitimlerini tamamlayarak sertifikalarını aldı.