Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Lezita'nın 110 milyon TL'lik yeni tesisi hizmete girdi

Abalıoğlu Grubu’nun 2006 yılı itibariyle ülkemize kazandırdığı Türkiye’nin en büyük ve modern et entegre tesisi Lezita Fabrikası’nın 110 milyon TL’lik büyük bir yatırım ile en son teknolojiye sahip yenilikçi makine ve ekipmanlarla donattığı yeni tesisini hayata geçirdi.





lezita.jpg

Lezita Zincir Mağazalar Satış Müdürü Mesut Ergül, yeni tesisin açılışı ile birlikte Lezita’nın saatte 12 bin adet olan piliç üretim kapasitesini 24 bin adede, ayda bin 200 ton olan ileri işlenmiş ürün grubu kapasitesi 4 bin 400 tona yükselttiğini açıkladı.

Lezita’nın işlenmiş et sektöründeki yeri, pazar payı hakkında bilgi verebilir misiniz?

Lezita, toplam 100 bin metrekarelik alanı ile Türkiye’nin en büyük, üretimde geliştirilen en son teknolojilere sahip ve en hijyenik et entegre tesislerinden biri. Lezita’nın 2006’da piliç eti pazarından aldığı pay 3,2 iken, 2011 yılı sonu itibariyle bu oran 7’nin üzerine çıktı. 2006 yılı piliç eti satışları, beş yılda yüzde 250 artırarak 2011’de 106 bin tona ulaştı. İleri işlenmiş ürün satışları beş yılda yüzde 670 artarak 2011 yılı sonunda 8 bin 500 tona ulaştı.

 

Yeni tesisinizin hizmete girmesiyle günlük ve yıllık üretim kapasiteniz ve çalışan sayınızda nasıl değişiklikler yapmayı planlıyorsunuz?

Geçen altı yıl içerisinde, Lezita tesisimize, araştırma ve geliştirmeyi destekleyen, gıda güvenliğini gözeten nitelikte miktarı milyon dolarları aşan yatırımlar yaptık, yapmaya da devam ediyoruz. Miktarı 110 milyon TL’yi bulan yeni Lezita ek tesisimizi de 2012 için belirlediğimiz yüzde 13 büyüme ve 120 bin ton piliç eti satışı hedefimizi gerçekleştirmek üzere hizmete açtık. Yeni tesisimiz ile birlikte ile saatte 12 bin olan piliç üretim kapasitemizi 24 bin adede çıkardık. İleri işlenmiş ürün grubunda ayda 1.000 ton olan kapasiteyi, yaklaşık 2,5 katına çıkararak, 2.500 tona yükselttik. Fileto kapasitesi dört yeni makine ile gün 80 tona yükseldi. Lezita kaplama hattında gerçekleştirilen yenilikler ile şu an saatte ortalama 400 kg köfte ve 600 kg kaplamalı son ürün olan kapasiteye, saatte 1.500 kg köfte ve 2.000 kg kaplamalı son ürün üretimi eklendi. Yeni alınan vemag ve handman makineleri ile Lezita’nın şarküteri dolum hattındaki mevcut dolum kapasitesi iki katına çıkarıldı. Birbirinden bağımsız ve birbirine paralel toplamda sekiz paketleme hattını yeni ek tesisimizde devreye aldık ve her hatta farklı ürün paketlemesi gerçekleştiriyoruz.

 

İhracata ilişkin bilgiler verir misiniz?

Türkiye, kanatlı eti ihracat miktarı 1990 yılında 575 ton seviyelerindeyken, 2000 yılında 10.522 ton, 2010 yılında 151.339 ton, 2011 yılında ise 247.945 ton olarak gerçekleşmiştir. 2011 yılında piliç eti ihracatı bir önceki yıla göre yüzde 80 oranında artarak yıl sonunda 410 milyon $’a ulaşmıştır. Kısa vadede ihracatın da 600 bin tona çıkacağı, 1,2 milyar doların üzerinde bir ihracat rakamına ulaşılacağı tahmin edilmektedir. Grubumuz, 2011 yılında ihracat kanalında bir önceki yıla göre yüzde 33’lük büyüme ve 15 milyon dolar ciro ile kapatmıştır. Toplam ihracatımızın yüzde 60’tan fazlasını Irak’a yapıyoruz. Libya, İran, yeni açılan Suudi Arabistan ve diğer Orta Doğu ülkeleri ile Türkiye Cumhuriyetleri gelişen hedef pazarlar. Abalıoğlu Grubu olarak önümüzdeki üç yıllık süreçte ihracat kanalında her yıl en az yüzde 50 oranında büyümeyi hedefliyoruz.

 

Ürünlerinizin saklanması ve bozulmalarının önüne geçilmesi için kullandığınız teknikleri anlatır mısınız?

Lezita’da piliç eti üretimi, piliçlerin kesim hattına alınması ile başlıyor. Kesim, temizleme, hızlı soğutma ve parçalama işlemleri hat üzerinde el değmeden gerçekleşiyor. Toplam 3,5 saat içinde piliç eti 0-4ºC’lere soğutulmuş ve paketlemesi gerçekleşmiş olarak sevk alanına gönderilmiş oluyor. Bu şekilde hem ürünler aynı gün müşterilere ulaştırılabiliyor hem de hızlı soğutma sistemleri sayesinde kaliteli ve uzun raf ömürlü ürünlere sahip olunuyor. Lezita’nın ileri işlem hatlarındaki üretim, etlerin ve baharat karışımının kıyma makinesine beslenmesi ile başlıyor. Baharat karışımı, Türkiye et sektöründe ilk defa dizayn edilmiş olan baharat dozajlama sisteminde otomatik olarak tartılıyor ve bu sayede hataya yer verilmiyor.

 

Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tağşiş yaptığı gerekçesiyle içlerinde bazı et ürünleri üreten firmaların isimlerini kamuoyuna açıklamıştı. Bu sürecin sektöre yansımaları neler oldu?

AR-GE, Gıda Güvenliği ve kalite çalışmalarına büyük önem ve öncelik veriyoruz. Gerek yurt dışı gerekse yurt içindeki danışmanlardan destek alan AR-GE birimimiz, dünyadaki gelişmelere paralel olarak, hayatı kolaylaştıran, pratik, sağlıklı, doğal ve lezzetli ürünler geliştirmek amacıyla yoğun çalışmalar yürütüyor. Ancak, veteriner hekimler tarafından sağlık kontrolleri yapılıp, onaylanan piliçler fabrikamızdan içeri girebiliyor. Fabrika girişinden sonra da gıda güvenliği uygulama çalışmalarını titizlikle sürdürerek, çeşitli aşamalardan, uluslararası yeterlilik testlerinden ve Lezita Laboratuarları’nda çalışan yetkili uzmanların analizlerinden geçen piliçleri üretim bandımıza alıyoruz.

 

Yem fiyatlarındaki artışları değerlendirir misiniz?

Yem fiyatlarının zamlandığı bu ortamda varlığını sürdürmek adına maliyet yönetimi her zamankinden önemli hale gelmektedir. Yetiştiricilerin sınırlı kaynaklar ile büyük mücadele ettikleri bu işte başarılı olmak ancak etkin maliyet yönetimi ve verimliliğin artırılmasıyla gerçekleşebilir. Çiftliklerdeki besleme maliyetleri toplam maliyetleri %70’ini oluşturmaktadır. Artan maliyet yapısı içinde sadece üretimi artırma yöntemi ile bu giderlerin karşılanamayacağı ortadır. Yemden maksimum yararlanma önemli bir konu haline gelmiştir. Bu ancak optimum rasyion formülasyonun yapılması ile sağlanabilir. Bu konuda bilinçlenme ve gerekli adımların atılması sektörün önünü açacak ve sektörü bu tür krizlere daha dirençli hale getirecektir.

 

Lezita olarak 2012’nin değerlendirmesini bizimle paylaşır mısınız?

Abalıoğlu grubu, sektörün en önemli oyuncularının yüzde 8 -9 oranında büyüdüğü 2011’de ciro bazında yüzde 31 gibi çok önemli bir oranda büyüme gerçekleştirerek üçüncülükten ikinci sıraya yükseldi. Lezita markamız bağımsız araştırma kuruluşu Method Research Company tarafından yayınlanan Mayıs 2012 tarihli Bilinirlik Raporu’na göre akla ilk gelen ve en beğenilen pratik ürün markaları arasında üçüncü sırada yer alıyor. Bu başarı grafiği ile Lezita, Türkiye piliç eti pazarının ilk üç markasından biri olmak hedefine doğru hızla ilerlediğini çok güzel kanıtlıyor.

Yem fiyatlarının fazlasıyla zamlandığını belirten Lezita Zincir Mağazalar Satış Müdürü Mesut Ergül, “Yetiştiricilerin sınırlı kaynaklar ile büyük mücadele ettikleri ve varlıklarını sürdürmekte zorlandıkları bu ortamda, başarılı olmak ancak etkin maliyet yönetimi ve verimliliğin artırılmasıyla gerçekleşebilir. Artan maliyet yapısı içinde sadece üretimi artırma yöntemi ile bu giderlerin karşılanamayacağı ortadır” dedi.