Çikolata pazarını şekillendirecek adımlar atıyoruz
Ortadoğu ülkeleri başta olmak üzere 110’dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini belirten Ülker Çikolata Pazarlama Direktörü Zekeriya Cengiz Acar, “Tüketicilere kaliteli, hijyenik ve lezzetli ürünler sunmak adına, hammadde kontrolünden başlayarak tüm üretim sürecinin 626 ayrı aşamasında kalite kontrolü yapıyoruz” dedi.
Ülker Çikolata Pazarlama Direktörü Zekeriya Cengiz Acar, üretim kalitesi ile ürün çeşitliliğine verdikleri önemin Ülker’i tüketici gözünde farklılaştırdığını, bu başarıyı sürekli kılmak için, tüketicilerin tat profilleri ve tüketim alışkanlıklarını iyi analiz ederek, inovatif ürünler geliştirmeye devam ettiklerini söylüyor.
Türkiye’de çikolata pazarının 3,1 milyar dolarlık ciroya ulaştığını göz önüne alırsak, firma olarak önümüzdeki yıllar için nasıl bir hedef koyuyorsunuz?
Ülker’in Türkiye pazarındaki payı % 51’dir. Ortadoğu ülkelerinden ABD’ye, Maldiv adalarına kadar 110’dan fazla ülkeye Ülker ürünleri ihraç ediliyor. Ülker’in bu başarısının altında yatan en önemli sebep, hammaddeden paketlemeye kadar her safhada kendi firmaları ile üretimde entegrasyon sağlamış olması. Tüketicilere kaliteli, hijyenik ve lezzetli ürünler sunmak için, hammadde kontrolünden başlayarak tüm üretim sürecinin 626 ayrı aşamasında kalite kontrolü yapıyoruz.
Çikolata ve çikolata kaplamalı ürünler kategorilerine yaptığı yatırımlar, tüketicinin damak tadına verdiği önem, AR-GE ekiplerinin çalışmaları, üretim kalitesi ve ürün çeşitliliği Ülker’i tüketici gözünde farklılaştırıyor. Bu başarıyı sürdürülebilir kılmak için tüketicilerin tat profilleri ve tüketim alışkanlıklarını iyi analiz ederek bu doğrultuda her fiyat segmentinde ulaşılabilir inovatif ürünler geliştirmeye devam ediyoruz.
Toplam satışınızın ne kadarı bayramlarda gerçekleşiyor?
Bayram dönemlerinde normal çikolata satışlarının üç katı kadar çikolata satışı gerçekleştiriyoruz.
Bilinirliğimiz yüksek konumda
Yabancı markaların Türkiye'ye ilgisi artarken ihracat da son 5 yılda büyüdü. Türkiye dünyanın çikolata merkezi kabul edilen Belçika ve Avusturya'ya ihracat gerçekleştirir konuma geldi. Bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Yıldız Holding olarak yurtdışı yatırımlarımıza Ülker Grubu bünyesinde Suudi Arabistan’daki fabrika ile başladık. Özellikle Orta Doğu ve Türk Cumhuriyetleri’nde ürünlerimiz Ülker ya da farklı markalar altında olsa da bilinirliği yüksek konumda. Örneğin Ortadoğu gofret pazarında Ülker lider konumdadır. Holding olarak çizdiğimiz vizyon olan Ülker’i önce bölgesel daha sonra da global marka haline getirme stratejisi doğrultusunda, yurtdışında açtığımız fabrikalarla bölgesel güç olma yolunda önemli adımlar attık. Godiva hamlesi ise bir Türk markasının global olma yolunda attığı önemli bir adımdır.
Türkiye'de çikolata ağırlıklı olarak hangi coğrafyada tüketiliyor, gelir düzeyi de göz önüne alındığında bize doğu ve batı bölgelerine ilişkin iç pazar rakamları hakkında bilgi verir misiniz?
Türkiye genelinde çikolata tüketiminde (Tablet+Kaplama+Hediyelik toplamı) Marmara Bölgesi % 42 ile ilk sırada yer alıyor. Tüketimden İç Anadolu Bölgesi % 21, Ege Bölgesi % 17, Akdeniz % 11, Karadeniz % 5 ve Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri % 4 pay alıyor. (2010 Nielsen; BİM Hariç Türkiye içindeki dağılımı içeriyor) Türkiye kişi başı çikolata tüketimi Avrupa ülkelerinin gerisinde seyrediyor. Kişi başı yıllık çikolatalı ürünler tüketimi Türkiye'de 2 kg iken Yunanistan’da 4, Belçika’da 8, İsviçre’de 11 kg.