Lipton; bitki, meyve ve yeşil çay pazarına yenilik kattı
4 kategoride 80’den fazla ürünü çay severlerin damak zevkine sunan Lipton, son yıllarda yaptığı yatırımlarla bardak poşet çaylar, demlik poşet çaylar ve piramit poşet çaylar gruplarındaki çeşitliliğini artırdı.
Tüketici trendlerini yakından takip ederek yeni ürünler geliştirdiklerini kaydeden Unilever İçecekler ve Yeni Projeler Pazarlama Direktörü Leyal Eskin Yılmaz, bitki, meyve ve yeşil çay pazarındaki yeni tat ve formatların tüketicilerin beğenisini kazandığını söyledi.
Doğu Karadeniz Bölgesi’nde 329 değişik noktada çay alımı yaparak, 15 binden fazla çay üreticisinin ürününü Türk damak tadına göre işleyen Lipton, bugün itibariyle dökme, bardak poşet, demlik poşet, bitki, meyve ve yeşil çaylar olmak üzere 4 kategoride 80’den fazla ürünü Türk tüketicisine sunuyor. Geçtiğimiz yıl geniş demleme alanıyla bitki ve meyve parçalarının lezzetinin çok daha yoğun bir şekilde hissedilmesini sağlayan Piramit poşet çayların lansmanını yapan Lipton, bu yıl da bitkisel demlik poşet çayları tüketicileriyle buluşturdu. Şirketin çay sektöründe gerçekleştirdiği yatırımları, çay tüketiminde öne çıkan trendleri ve yenilikler hakkında Unilever İçecekler ve Yeni Projeler Pazarlama Direktörü Leyal Eskin Yılmaz ile keyifle okuyacağınız bir söyleşi yaptık.
Lipton’un çay grubundaki ürün portföyü hakkında bilgi verir misiniz?
Çay severlerin keyfine keyif kattığımız, günün her anına ve her damak zevkine uygun 80’den fazla ürün sunan geniş ürün portföyümüz 4 ana kategoriden oluşuyor; dökme çaylar, bardak poşet çaylar, demlik poşet çaylar, bitki, meyve ve yeşil çaylar. Dökme çaylar kategorisinde Lipton Yellow Label, Lipton Doğu Karadeniz, Lipton İlk Hasat, Lipton Earl Grey, Lipton Golden Ceylon, Lipton Berrak Yeşil Çay çeşitleri bulunuyor. Bardak poşet çaylar kategorisinde Lipton Yellow Label, Lipton Earl Grey, Lipton Golden Ceylon, Lipton English Breakfast, Lipton Doğu Karadeniz çeşitleri bulunuyor. Demlik poşet çaylar kategorimiz ise; Lipton Yellow Label, Lipton Earl Grey, Lipton Golden Ceylon, Lipton English Breakfast, Lipton Doğu Karadeniz çeşitlerinden oluşuyor. Bitki, meyve ve yeşil çaylar kategorimiz de kendi içinde 6 gruba ayrılıyor. Yeşil çaylar; Lipton Berrak Yeşil Ballı, Bergamot Aromalı, Yaseminli, Naneli, Tarçınlı, Elmalı, Limonlu, Sade çeşitlerinden oluşuyor. Bitki çayları; ıhlamur, adaçayı, zencefil limon, nane limon, rezene, papatya, elmalı ıhlamur çeşitlerinden oluşuyor. Meyve çaylarınızda; nar, yaban mersinli, kuşburnu, erikli tarçınlı, elma, böğürtlen gibi çeşitler mevcut. Form çayları; Lipton Form Plus, Form Plus Limonlu, Form Plus Kayısılı, Form Plus Şeftalili, Form Plus Kiraz Saplı, Form Plus Açaili çeşitlerinden oluşken, fonksiyonel çaylar grubunda Ekinezyalı Kış Çayı ve Yemek Sonrası olmak üzere iki çeşidimiz bulunuyor. Piramit poşet çaylar ise, çilekli ahududulu, elmalı tarçınlı, ballı limonlu, kuşburnu, papatya, naneli tarçınlı, portakal çiçekli, yeşil sade, yeşil limonlu melisalı, Yeşil Nane Ferahlığı çeşitlerinden oluşuyor.
329 noktadan çay alımı
Yıllık üretim kapasiteniz, üretim ve ürün tedarik sürecinizden bahseder misiniz?
Lipton olarak Türkiye’de çay alımını, dünyanın en kaliteli çayının yetiştiği çok özel yörelerden biri olan Doğu Karadeniz’den yapıyoruz. 329 değişik noktada çay alımı yaparak, 15 bini aşkın çay üreticisinin ürününü Türk damak tadına göre işliyoruz. Harmanlamada gerçek bir ustalık sergiliyoruz. Çeşitli bahçelerden toplanan yaş çaylardan üretilen kuru çaylar, tadım uzmanlarının kontrolünden geçtikten sonra tat, koku ve renk kriterlerine göre tasnif ediliyor. Daha sonra Kenya, Endonezya ve Seylan’dan getirilen kaliteli çaylarla harmanlanıyor. Bu harmanlardan alınan örnekler düzenli olarak Rize’nin Pazar ilçesindeki ve İngiltere’deki Lipton laboratuvarlarında kalite ve tat kontrolünden geçiriliyor. Tuzla’daki Besan Fabrikamız’da ise, siyah, yeşil, bitki ve meyve çaylarımızın harman ve paketlemesini gerçekleştiriyoruz.
Ürünlerin geliştirilmesinde hangi trendler, yenilikler ve tüketici beklentileri rol oynuyor? Bu noktada AR-GE süreciniz nasıl bir yol izliyor?
Lipton hem dünya çay pazarında hem de Türkiye’de her zaman yenilikçi ve öncü bir rol üstlendi. Bardak poşet çaylar, demlik poşet çaylar ve piramit poşet çaylar Lipton’un çay pazarına getirdiği yeniliklerdir. Lipton 120 yılı aşkın uzmanlığıyla tüketici trendlerini yakından takip ederek Türk tüketicisinin damak tadına uygun yenilikler sunuyor. Tüm dünyada değişen tüketici trendleri, inovasyon çalışmalarımızda büyük rol oynuyor. Örneğin, tüketicilerimizin farklı format ve lezzetlerde ürün sunmak için, 2011 Mart ayında geniş demleme alanıyla bitki ve meyve parçalarının lezzetinin çok daha yoğun bir şekilde hissedilmesini sağlayan Lipton Piramit Poşet çayların lansmanını yaptık. 2012 yılında yine bir ilke imza atarak, bitkisel demlik poşet çaylarımızı tüketicilerimizle buluşturduk.
Piramit poşet çaylara yatrımlar hız kazandı
Yakın zamanda çıkardığınız ya da çıkaracağınız yeni ürünleriniz hakkında bilgi verir misiniz? Tüketiciler bu ürünlere nasıl tepkiler verdi ya da verecek?
2012 Şubat ayında lansmanını yaptığımız Lipton İlk Hasat ve Earl Grey dökme çaylarımız, tüketicilerimize yepyeni bir dökme çay keyfi yaşatıyor. Çayın özel hali Lipton İlk Hasat, Doğu Karadeniz’in en kaliteli çayı olan, mayıs ayındaki ilk hasatta toplanan çay yapraklarından elde ediliyor. Baharın gelişiyle filizlenen bu çay yapraklarını özenle toplayarak, rengi, aroması ve lezzetiyle yepyeni bir çay keyfi sunuyoruz. Yeni Lipton Earl Grey dökme çay ise, taze bergamot aromasıyla Earl Grey sevenlerin vazgeçilmezi olmaya aday. 1000 gr ve 500 gr çeşitleriyle pazarda bir ilk yaratan Lipton Earl Grey dökme çay, Earl Grey lezzetini dökme çayla buluşturuyor.
Bitki, meyve ve yeşil çay kategorisine yeni bir soluk katan Lipton Piramit Poşet Çaylara yatırımlarımıza devam ediyoruz. Bu çay çeşitlerimiz, daha geniş demlenme alanı ve içerisindeki büyük bitki ve meyve parçalarıyla lezzetini suya daha yoğun bir şekilde veriyor. Geçtiğimiz yıl Çilekli Ahududulu, Elmalı Tarçınlı, Ballı Limonlu, Kuşburnu ve Papatya olmak üzere birbirinden lezzetli 5 ürünle piyasaya çıkan Lipton Piramit Poşet Çaylar, bu yıl çıkarılan Sade, Limonlu Melisalı ve Nane Ferahlığı olmak üzere birbirinden lezzetli 3 farklı yeşil çay ile raflardaki yerini aldı. Yeni çay çeşitleri, en genç çay yapraklarını taze bitki ve meyvelerle bir araya getirerek yeşil çayı daha hafif, lezzetli ve keyifli bir deneyime dönüştürüyor.
Türkiye’nin %82’si dökme çay içiyor
Türkiye’de nüfusun %96’sının her gün çay içtiğini ve çayın, sudan sonra en çok tüketilen ikinci içecek olduğunu anımsatan Unilever İçecekler ve Yeni Projeler Pazarlama Direktörü Leyal Eskin Yılmaz, “Türk tüketicisi için dökme çayın yeri tartışılmaz olsa da, çay pazarındaki farklı format ve yenilikler de çokça ilgi görmekte. Bu çerçevede, çay pazarında dökme çayın %82’lik oranla tartışılmaz liderliği devam etmesine karşın, son yıllarda bardak poşet, demlik poşet ve bitki, meyve ve yeşil çaylara olan ilginin de arttığını görüyoruz. Özellikle bitki, meyve ve yeşil çay pazarındaki yeni tat ve formatlar tüketiciler tarafında çokça destekleniyor” diye konuştu.
“Çeşitli bahçelerden toplanan yaş çaylardan üretilen kuru çaylar, tadım uzmanlarının kontrolünden geçtikten sonra tat, koku ve renk kriterlerine göre tasnif edilerek Kenya, Endonezya ve Seylan’dan getirilen kaliteli çaylarla harmanlanıyor. Bu harmanlardan alınan örnekler düzenli olarak Rize ve İngiltere’de bulunan Lipton laboratuvarlarında kalite ve tat kontrolünden geçiriliyor.”