Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Tamek’ten yıllık 180 bin tonluk gıda ve içecek sevkiyatı

Doğrudan sevkiyat, nokta uğrama ve il uğrama şeklinde yaptıkları sevkiyatların yanı sıra anlaşmalı oldukları lojistik firmasıyla parsiyel sevkiyat da yaptıklarını anlatan Tamek Tedarik Zinciri ve Operasyon Başkanı Dr. Serdar Özakar, gıda grubunda yıllık 30 bin ton, meyve suyu grubunda ise yıllık 150 bin ton civarında bitmiş ürün nakliyesi gerçekleştirdiklerini belirtti.

 




serdar_ozakar.png

Meyve suyu ve gıda alanında geniş ürün portföyüne sahip olan Tamek’in Türkiye’deki yapılanması ve ürün yelpazesi hakkında bilgi verir misiniz?

 

Türkiye gıda sektörünün öncülerinden Tamek, 31 Mart 1955 tarihinde Bursa-Demirtaş’ta kuruldu. Tamek Gıda ve Konsantre San. ve Tic. A.Ş. salça, konserve, reçel, meyve suyu, meyve konsantresi, hazır yemek, ketçap-mayonez ve dondurulmuş gıda üretimleri gerçekleştirmektedir. Tamek, İstanbul merkezli bir kuruluş olmakla birlikte, söz konusu üretimlerini Karacabey/Bursa, Manyas/Balıkesir ve Salihli/Manisa yerleşkelerinde bulunan 3 üretim fabrikasında gerçekleştirmekte ve bu fabrikaların yanı sıra, Nilüfer/Bursa’da yer alan ana sevkiyat deposundan da dağıtımını gerçekleştirmektedir. Türkiye’nin ilk ketçap, domates suyu, hazır yemek, dolma, haşlanmış bakliyat, diyabetik reçel, teneke kutulu meyve suyu, karton kutuda salça, katkısız ve koruyucu içermeyen konserve ürünleri de firmamız tarafından üretilmiştir.

 

Tarladan sofraya gıda güvenliğine ve damak tadına uygun üretim yapmayı benimseyen bir firma olarak lojistik süreçlerde nasıl bir strateji izliyorsunuz?

 

Çok geniş zirai ağı sayesinde büyük çoğunluğu sözleşmeli ekimlerle elde edilen ve her bir girdisi incelenerek tedarikçi değerlendirilmesine tabi tutulan çiftçilerden aldığımız sebze ve meyveleri, tarım bölümü personelimizin gözetiminde en uygun şartlarda fabrikalarımıza yönlendiriyoruz. Fabrikalarımızda üretilen her tür mamulümüz, izlenebilirlik zinciri korunarak depo, bayii ya da müşterilerimize sevk edilir.

 

Ayrıca dondurulmuş gıda sevkiyatlarını gerçekleştirmek amacıyla frigorifik araçlarımız da bulunuyor. Tüm ürünlerimiz, fabrikalarımızdan ve ana sevkiyat depomuzdan tüm yurt sathına dağıtılmakta, ihracat ürünlerimiz ise özel tır ve konteynerlerle doğrudan yurtdışına taşınmaktadır. Tamek olarak tüm bu süreç içerisinde zaman/maliyet/kalite dengesi gözetilerek optimum rotalar belirliyor, fabrikalarımızdan ve ana sevkiyat depomuzdan FIFO kuralına göre sevk işlemlerini gerçekleştiriyoruz.

 

Taşımalarınızda başvurduğunuz özel yöntemler ve kullandığınız özel araçlar hakkında bilgi verir misiniz?

 

Doğrudan sevkiyat, nokta uğrama ve il uğrama şeklinde yaptığımız sevkiyatların yanı sıra anlaşmalı olduğumuz lojistik firması ile parsiyel sevkiyat da yapmaktayız. Dondurulmuş gıda ürünlerimizin sevkiyatı, müşterilerimize ait frigofirik araçlarla sağlanmakla birlikte, fabrikalarımız arası taşımacılıkta kullandığımız frigofirik araçlarımız da mevcut. Ana sevkiyat depomuzda ise elektrikli forklift ve transpaletler kullanıyoruz.

 

Ürünlerinizin taşınması ve hammadde tedariki sürecinde yıllık ne kadar tonajlık bir çalışma gerçekleşiyor? Bu doğrultuda toplam maliyetlerinizin içerisinde lojistik maliyetlerinizin tutarını değerlendirebilir misiniz?

 

Gıda grubunda yıllık 30 bin ton, meyve suyu grubunda ise yıllık 150 bin ton civarında bitmiş ürün nakliyesi gerçekleştiriyoruz. Bunun yanında 165 bin ton civarında da hammadde giriş nakliyesi gerçekleşiyor. Lojistik maliyetlerimizin payı toplam maliyetler içinde %5-6 civarındadır. Tüm bu süreçlerde sevkiyat optimizasyonu da maliyeti düşürmek için kullandığımız en önemli yöntem.

 

Lojistik ve depolama faaliyetlerinizi kendi bünyenizde mi yoksa gıda taşımacılığı yapan firmalar aracılığıyla mı yürütüyorsunuz?

 

Depolama faaliyetlerimizin tamamını kendi bünyemizde gerçekleştirmekle beraber, lojistik faaliyetlerimizde de alanında uzman olan profesyonel firmalardan destek alıyoruz. Çözüm ortaklarımızdan öncelikli beklentilerimiz, yaklaşık 57 yıldır tüketicide oluşmuş “Tamek ürününe güven” çizgisini koruyarak bize yardımcı olmaları. Fabrikalarımızdan tüm dünyaya yayılan, tüm kontrolleri yapılmış kaliteli ürünlerimizin son tüketiciye ulaşana kadar, Tamek tarafından belirlenen uygun sevkiyat koşullarında taşınması önceliğimizdir.

 

Lojistik ve depolama hizmetleri konusunda yaşadığınız sorunlar ve çözüm önerilerinizden söz ederek misiniz?

 

Lojistik çözüm ortaklarının, kendilerine ait araçlarıyla taleplerimizi karşılaması, özellikle yaz döneminde yaşanan araç bulma problemlerini azaltacaktır. Genelde sezonluk üretim yapıldığından, mayıs ayında başlayan sezon ekim ayına kadar devam etmektedir. Bu dönemde özellikle domates- salça sezonunda, depolarda yer sıkıntısı had safhaya çıkmaktadır. Bu sebepten dolayı depoların aktif ve koordineli şekilde kullanılması, doğrudan sevkiyatların çok iyi planlanması gerekmektedir.

 

Kısa ve uzun vadede lojistik süreçlerinize yapmayı planladığınız yeni yatırımlarınızdan bahseder misiniz?

 

Tamek olarak lojistik faaliyetlerinde kullandığımız forkliftlerin yeni ve bakımlı tutulması, dondurulmuş ürün sevkiyatları için uygun kapasitede araç parkının genişletilmesi gibi yatırımların yanı sıra, lojistik süreçlerine yönelik maliyet düşürücü yeni nesil sistemleri ve teknolojik yenilikleri yakından takip etmeye devam edeceğiz.

 

Çalıştığımız firmaların araçları temiz ve emniyetli olmalı

 

Taşımacılık alanında ortakları olan firmalarla yaptıkları sözleşmelerde, Tamek tarafından belirlenen gıda güvenliği kurallarının yer alması ve her sevkiyatta bu kurallara uyulması gerektiğinin altını çizen Tamek Tedarik Zinciri ve Operasyon Başkanı Dr. Serdar Özakar, “Bu kurallar; araçların temiz, hijyenik, bakımı yapılmış, emniyetli, koku ve nem bulaşmasına neden olmaması gibi kıstaslardan oluşmaktadır. Araçların bir önceki sevkiyatına dair hiçbir kir, koku, nem gibi hijyenik olmayan koşulları barındırmaması gerekiyor. Ayrıca, dondurulmuş ürün taşımacılığında, ürüne göre belirlenen spesifik soğukluğunu kaybetmeyecek, düzenli teknik bakımı yapılan ve değerleri devamlı ölçülerek doğrulaması yapılan özel frigofirik araçlar kullanılmalıdır” dedi.