Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Bitki ve meyve çayı pazarında yüzde 4’lük büyüme

Bitki ve meyve çayı sektörünün 2012’nin ilk 9 aylık bölümünde %4 büyüdüğünü açıklayan Mutfak Ürünleri ve Margarin Sanayicileri Derneği (MÜMSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Metin Yurdagül, geçtiğimiz yıl itibariyle her 3 haneden birinde bitki ve meyve çayının tüketildiğini belirtti.





bitki.jpg

Mutfak Ürünleri ve Margarin Sanayicileri Derneği (MÜMSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Metin Yurdagül, 2012’nin ocak – eylül döneminde bitki ve meyve çayı pazarının, birçok gıda ürünün aksine artı yönde performans göstererek %4 oranında büyüdüğünü söyledi. Gıda Teknolojisi’ne açıklamalarda bulunan Yurdagül, Nielsen datasına göre 2011’de sektörün yıllık hacminin 1000 tona ulaştığını ve toplamda 25 milyon kutuluk satışın yapıldığını ifade etti. Geçtiğimiz yıl her 3 haneden birinde bitki ve meyve çayının tüketildiğini anlatan Yurdagül, “Kategoride 2009-2011 yılları arasında yıllık -13 arasında tonaj artışı gözlemlendi. Bu yılın ocak-eylül döneminde ise büyüme negatif ekonomik gelişmelere rağmen, birçok gıda ürünlerinin aksine artı yönde performans göstermiş ve %4’lük bir büyüme rakamına ulaşıldı” dedi. 

    

Bitki ve meyve çayı üreticileri ve markalarından Doğadan (Doğadan), Unilever (Lipton),Yıldız Milford (Doğa) ve Arifoğlu’nun (Arifoğlu) derneklerinin üyesi olup toplam kategorinin %80’ini üreterek pazarladığını kaydeden Metin Yurdagül, hammadde üreticisi Martin Bauer’ın da üyeleri arasında bulunduğunu anımsattı. Yaklaşık %20’lik pazar payının Çaykur ve birkaç firma tarafından yönetilmekte olduğunu dile getiren Yurdagül, sektörün MÜMSAD kapsamındaki istihdamın yaklaşık 400 kişi kadar olduğunu açıkladı. Pazarda, poşet çay formatında bitki-meyve çayları bulunduğunu belirten Yurdagül, “Düğüm, aluminyum tel ve yapıştırma teknolojileri ile üretilen poşetler, kağıt veya özel korumalı lamine malzemelerden dış poşet zarfları içinde satılmaktadır. Türkiye paketleme teknolojileri bakımından dünya ile paralel hatta bazı özel ürünlerle dünya pazarının önünde bulunmaktadır” şeklinde konuştu.

 

Poşet ürünlerde ihtacat hayli düşük seviyede

 

Bitki çayları sektöründe Türkiye’nin ihracatını değerlendiren Metin Yurdagül, poşet üründe ihracatın çok düşük seviyelerde seyrettiğini, ancak ham-yarı işlenmiş bitki ihracatının yıllara, hava şartları ve ekim miktarına göre farklılıklar göstermekle birlikte yaklaşık 10 – 12 bin ton arasında gerçekleştiğini açıkladı. Bitki ve meyve çayı hammaddelerinin yaklaşık %80’inin ithal edildiğini ve bu durumun büyük bir sorun olduğunu söyleyen Metin Yurdagül “ Türkiye’de üretilen ürünlerde kalite problemlerinin yaşanması, yeterli kalite düzeyini karşılayan firma sayısının az olması, ithalatta yaşanan sıkıntılar, yeşil çaydaki tek gümrük (Rize) kısıtlaması sektörde maliyetleri artıran ve süreçleri uzatan etkenlerdir. Türkiye’de belirli bölgelerde teşviklerle uygun bitki ve meyvelerin yetiştirilmesi, bunların işlenmesi ve poşet çay kalitesinde ara ürüne dönüştürülmesi çözüm önerisi olabilir” şeklimde konuştu.

 

Beyaz çaylar tüketicilerle buluştu

 

Genel olarak bitki ve meyve çaylarının sağlıklı ve kaliteli bir yaşam için destekleyici ürünler olduğunu vurgulayan MÜMSAD Başkanı Metin Yurdagül, sektörde özellikle ambalaj ve pazar kanalı alanında yenilikler gözlendiğinin altını çizerken, ürün sıkma mekanizmasına sahip, iri bitki ve meyve parçalıklarının dolumunun yapılabildigi, tamamen doğada çözünebilen, içini gösteren, saydam poşet çay çeşitleri tüketiciler ile buluşturulduğunu aktardı. Piramit şeklinde poşet çay lansmanlarının da yapıldığını hatırlatan Yurdagül, “Çaylar içinde en nadide çay ürünleri olan ve en yüksek antioksidant içeriğine sahip beyaz çaylar Türk tüketiciler ile tanıştırıldı. Satış kanalı alanında da yeni lansmanlar gözlemlenmektedir.  Bitki ve Meyve Çayları eczane kanalına özel daha güçlü formülasyonlar ile tüketicilere sunulmuştur” dedi.