İçecek endüstrisindeki büyüme hijyene olan ihtiyacı zorunlu kılıyor
21/05/2013 - 11:35:00
Gıda güvenliği, tesis hijyeni ve ürün koruma alanlarında dünyanın önde gelen şirketlerinden biri olan Sealed Air’in işbirimi Diversey, temizlik ve hijyen ürünleriyle gıda ve içecek üreticilerine etkin çözümler sunuyor.
Meyve suyu meşrubat sektörlerinin Türkiye sanayisi içinde güçlü bir yere sahip olduğunu belirten Sealed Air Meşrubat Sektörü Satış Müdürü Cenk Mısırlıoğlu, bu alanlarda yaşanan büyümenin ve yapılan yatırımların hijyene olan ihtiyacı da artırdığını dile getirdi.
Sealed Air’in işbirimi Diversey’in bünyesinde bulunan Gıda ve İçecek Hijyeni Grubu olarak meyve suyu ve meşrubat endüstrilerine sunduğunuz ürün ve hizmetlerinizden söz edebilir misiniz?
Sealed Air, gıda güvenliği ve koruma, tesis hijyeni ve ürün koruma alanlarında küresel bir liderdir. Instapak® koruyucu ambalaj sistemi, Cryovac® gıda paketleme çözümleri ve Diversey™ temizlik ve hijyen çözümleri gibi oldukça tanınmış, yaratıcı markalarıyla Sealed Air, müşterilerinin işlerine ölçülebilir değer katan, tüketiciler için yaşam kalitesini artıran, gelecek nesiller için daha temiz ve daha sağlıklı bir çevre sağlayan verimli ve sürdürülebilir çözümler sunuyor.
Sealed Air’in işbirimi Diversey’in bünyesinde bulunan Gıda ve İçecek Hijyeni Grubu olarak faaliyet gösterdiğimiz meyve suyu ve meşrubat endüstrisine sunduğumuz çözümler, genel portföyümüzün içinde varolan ve aynı zamanda diğer sektörlere yönelik uygulanabilecek çözümleri içerir. Bu anlamda meyve suyu ve meşrubat sektörlerine sunduğumuz çözümleri üç temel noktada ele alabiliriz. Bunlar sırasıyla; Kimyasal, mühendislik uygulamaları ve çözüm platformları olarak açıklanabilir. Bu üç nokta; daha az su, enerji kullanımı, düşük atık ve karbon emisyonu ile temizlik operasyonlarını sürdürmeyi amaçlar. Kimyasal uygulamalar açısından öne çıkan ve az önce belirtilen temel amaçlara hizmet eden uygulamalar; tek aşamalı yıkamalara imkan veren Divo OSAN ve Divosan Uniforce gibi CIP kimyasalları, jel formu ile temizlik yapılan yüzeylerde daha iyi tutunma sağlayan, bu özelliğinden ötürü daha az tüketilen ve ayrıca durulama kolaylığından ötürü klasik açık alan temizlik kimyasallarına göre dört kat daha az su kullanımı olan Enduro serisi açık alan temizlik ürünleri, meyve suyu ve meşrubat sektörleri için önemli kimyasal çözümlerimiz olarak gösterebiliriz. Bunların dışında artık çok iyi bilinen kuru bant şartlandırma ürün serimiz de meyve suyu ve meşrubat sektörü için temel operasyonel amaçlara ulaşmak için bir seçenek oluşturmaktadır.
Meyve sularının filtrasyon prosesleri, işletmelerin verimlilik ve kalite açısından görülen en önemli noktaları olmaları itibariyle filtrelerin temizliğinin gerekliliği herkes tarafından bilinmektedir. Divos serisi ürünlerimizle, verimli ve membran ömürlerini koruyacak şekilde uygulama reçeteleri oluşturuyoruz. Dolayısıyla bu alanda da özellikle meyve suyu üreticilerine uygulamalarımızı aktarmamız mümkündür. Mühendislik çözümleri açısından ise, işletmelerin ihtiyaçlarını dikkate alarak çok çeşitli sayıda projenin oluşturulabileceğini söylemek yanlış olmaz. Çünkü yaratıcılık gerektiren mühendislik çözümleri, esneklik içermesi halinde çok farklı ihtiyaçlara cevap verebilmektedir. Ancak temel bazı ihtiyaçlar açısından konuyu ele aldığımızda 5 proje çalışmamız öne çıkmaktadır. Bunlardan birincisi ve belki de en önemlisi, veri yönetimi projesidir. Bir işletmede temizlikte kullanılan kimyasal, su ve enerji miktarlarını izleyip, bunları işletmenin ilgili birimlerinde gerçekleştirilen üretim miktarı üzerinden ölçeklendirmesine, işletmenin içerisindeki diğer ünitelerle ve eğer bu işletmenin başka bir tesisi var ise, orada da benzer bir data yönetim sistemi ile karşılaştırılmasına olanak tanır. Böylece bu sistem online haberleşme sağlayarak, tesislerin verilerini karşılaştırıp, raporlamaya imkan verir.
Diğer bir projemiz ise, kimyasalların merkezi olarak stoklandığı ve ürünlerin işletme içindeki kullanım noktalarına iletilerek iş güvenliği ve veri izleme etkinliği sağlayan sistemlerdir. İşletmelerde kullanılan ve özellikle miktar olarak çok fazla tüketilen kostiği geri kazanarak yeniden kullanmayı amaçlayan kostik geri kazanım projemiz olarak öne çıkmaktadır. Bu projede, toplam kostik tüketiminin %95’e varan oranlarda azaltılması mümkün olabilmektedir. Projenin bir başka avantajı ise, kostik çözeltisinin hazırlanması için harcanan suyun da geri kazanılmasını sağlamasıdır.
Dördüncü projemiz ise; CIP sistemlerine yöneliktir. Sealed Air’in iş birimi Diversey’in lisanslı projesi olan CIP sistemi, minimum su ve minimum kimyasal kullanarak, elektrik ve ısı enerjisi tüketimini en aza indirerek ilgili yere göre yıkamalar yapabilmektedir. Yıkama reçetesine göre kullanılan kimyasal veya kimyasalları yıkanacak yerlerin debi ve akış hızı ihtiyaçlarına göre düzenlenebilen ve esnekliği çok yüksek ve pratik bir sistem olarak görülen bu sistemin sektördeki firmalar tarafından ilgiyle karşılanacağını düşünmekteyiz. Beşinci projemiz ise, günümüzde üretim çeşitlilikleri içinde daha çok yer edinen hassas içecekler olarak isimlendirilen ürünlerin dolum proseslerinde ihtiyaç duydukları rutin temizlik uygulamalarını gerçekleştiren hızlı dolum yıkama sistemleridir. Bunlar pompa ve sprey gruplarının PLC yardımıyla işletildiği ve dolum makinesinin segmentler halinde ve sırasıyla olacak şekilde temizlik ve dezenfeksiyon işlemlerini gerçekleştiren sistemlerdir.
Çözüm platformu olarak adlandırdığımız bölümde ise, su ve enerji verimliliklerine yönelik Aqua&Energycheck programımız yer almaktadır. Bu denetim programı ile işletmelerin kronolojik tüketim değerleri üzerinden bir fırsat taraması yapılarak tesisin mevcut durumu ortaya konulmakta ve sonuçları müşteri ile paylaşılmaktadır. Bu proje ile su ve enerji kullanımlarına ilişkin bir tasarruf alanı bu analiz sonucu ortaya konmuş ise, ölçme adımını kullanarak işletmelerin su ve enerji tüketimlerinin karakteristiklerini belirleyerek ne tip bir proje ile ne kadarlık bir tasarrufa ulaşılabileceğinin metodolojisini ortaya koyuyoruz. Öte yandan bu alanlarda yapılacak yatırımların geri dönüşünün 18 ay ve daha az bir sürede gerçekleşeceğini taahhüt ediyoruz.
Çözüm platformlarımızdan bir diğeri ise, hava konveyör temizliklerinde kullanılabilecek Zipclean olarak isimlendirdiğimiz bir temizlik ekipmanımızdır. Bu ekipman, saatler alan hava konveyör temizliklerinin dakikalar içerisinde gerçekleştirilmesini sağlıyor. Özellikle meşrubat sektörüne yönelik iyi bir çözüm olduğuna inanıyoruz. Diğer çözüm platformumuz, kimyasalın ve sistemlerin bir arada kullanılarak, işletme verimliliği, marka imajı ve girdi kullanımlarında tasarruf amaçlarına ulaşmasına katkı sağlayan sistemlerimizdir. Bunlar genel olarak pastör ve warmer şartlandırma uygulamaları ve kazan ve kule sistemlerinin verimli yönetilmesine yardımcı olacak çözümleri içermektedirler.
HİJYENDE BAZ ALDIĞIMIZ EN ÖNEMLİ KRİTER GIDA GÜVENLİĞİ
İçecek sektörüne sunduğunuz hijyen çözümlerinizde baz aldığınız kriterleri açıklar mısınız?
İşletmelerin hijyeni günümüzde tek başına yeterli olmamaktadır. Meyve suyu ve meşrubat üretimleri için de artık işletmede üretim aşamasından önceki süreçler ve üretim sonrası stoklama süreci de dahil olmak üzere üreticiye kadar olan zincirin dikkatle izlenmesi gerekmektedir. Bu uzun zincirin içerisinde, ayrıca insan faktörü ile ilgili olan süreçlerin de izlenmesi ve gıda güvenilirliği açısından daha geniş kapsamlı korunması önemlidir. İşletme hijyeni bunun sadece bir bölümüdür. Tüm süreçlerin etkin denetimi ve düzeltici, önleyici faaliyetler bütününü uygulamak üzere Diversey Consulting işbirimimiz müşterilerimize hizmet veriyor. İçerisinde meyve suyu ve meşrubat sektörü de olacak şekilde tüm gıda ve perakende sektörü, konaklama, fast food ve restoran sektörü, alışveriş merkezleri ve sağlık sektörü gibi alanlarda denetim hizmetleri, danışmanlık hizmetleri, eğitim hizmetleri, laboratuvar hizmetleri, bayi denetim programları, portör muayene hizmetlerini müşterilerimize sunmaktayız. Yukarıda özetlemeye çalıştığım konuları da bir arada değerlendirdiğimizde, önemli olan tek kriterin tam gıda güvenliği olduğunu söylemek yanlış olmaz.
İÇECEKTE HİJYENİN ÖNEMİ TÜKETİCİYE UZANAN YOLDAKİ KAPININ KİLİDİ GİBİDİR
İçecek hijyeninin taşıdığı önemi anlatır mısınız?
İçecek hijyeni gıda güvenliğinin bir parçası olarak, ambalajlanan gıdanın mikrobiyolojisini de içerisine alarak, işletmenin hijyeni, proseslerin hijyeni ve proseslerin hijyenik dizayn esasları gözetilerek tesis edildiği noktaları ile tam ve direkt olarak halk sağlığını ilgilendiren bir konudur ve bu yönüyle çok önemlidir. Ürettiğiniz ürün ve üretimde kullandığınız hammadde çok sağlıklı ve kaliteli olabilir. Çeşitli ısıl işlemlerden geçirilerek üretilmiş ve sağlık üzerinde herhangi bir olumsuz etkisi olmayabilir. Ancak bu ürünü hijyen esaslarını dikkate almayarak ambalajlayıp pazara sürdüğünüzde ve tüketildiğinde herhangi bir sorun ile karşılaştığınızda geriye dönüş yoktur. Marka imajı açısından düşündüğünüzde zayıf hijyen seviyesinde yapılmış üretimler bir felakete yol açacaktır. Dolayısıyla tüm firmalar müşteri şikayetleri üzerinde yoğunlaşmakta ve neden-sonuç ilişkilerini aydınlatarak çözümler üretmeye çalışmaktadır. Bu açıdan bakıldığında içecekte hijyenin önemi tüketiciye uzanan yoldaki kapının kilididir. Pazardaki sürecin üretilen ürünün kalitesine etkisi ise bayilerin etkin denetimi ile sağlanabilir.
Meyve suyu ile diğer içecek çeşitlerinin üretim süreçlerinde hijyenin sağlanmasında benzer ve farklı noktalar nelerdir?
Genel anlamda tüm gıda sektörü için bir fark yok diyebiliriz. Temizliğin kimyası ve ona etki eden diğer mekanik faktörler; kir tipleri, çalışılan gıda, uygulanan ısı, amaçlanan temizlik düzeyi gibi parametrelere göre düzenlenir ve uygulanır. Tek değişken prosesin özelliğidir. Proses hangi özellikleri içeriyorsa o özelliklere göre temizlik metodu oluşturup, amaçlanan hijyen düzeyine ulaşılabilir.
SEKTÖRDEKİ FİRMALARLA ORTALAMA ÇALIŞMA SÜREMİZ 10 YIL
Türkiye’de meyve suyu, meşrubat, içme ve maden suyu sektörlerinde kaç firmaya çözümler sunuyorsunuz?
Hemen hemen hepsi ve çok geniş bir çerçevede diyebiliriz. Burada tek tek isimlere girmeden belirtebilirim ki, içecek sektöründe faaliyet gösteren tüm firmalar ile temas halindeyiz. Burada çalışılan müşterilerin sayısından ziyade ne kadar süredir ve ne boyutlarda çalışıldığını daha önemli görmekteyiz. İçecek sektöründeki müşterilerimizde ortalama olarak çalışma süremiz 10 yıl. 18 yıldır kesintisiz olarak çalıştığımız müşterimiz de mevcuttur. Birçok müşterimizle tedarik eden ve satın alan şeklindeki bir iş ilişkisinden ziyade, işbirliği amaçlı çalışma modellerine sahibiz. Bu kapsamda müşterilerimizin tesislerindeki hijyen uygulamalarını, toplam temizlik maliyetlerinin yönetimi ve optimal noktalara getirmek amaçlı çalışmaları şeklinde yürütmekteyiz.
Türkiye’deki işletmeler içecek hijyeninin ne kadar farkındalar ve uyguluyorlar? Bu noktada firmalara yönelik neler söylemek istersiniz?
Oldukça farkındalar ve uyguluyorlar. Bazı firmalar daha iyi, bazı firmalar daha yetersiz olsa da belirli bir hijyen anlayışı ve algısı mevcut diyebiliriz. Türkiye’deki firmalar işlerine yatırım yapıyor ve tesislerindeki makine parklarını yeniliyor. Yeni olanı korumak ve üst seviyede hijyen uygulamalarını adapte etmek daha kolay oluyor. Hijyen söz konusu olduğunda kimyasal tek başına belirleyici bir faktör olarak görülmemeli, proses makinesinin özellikleri, suyun karakteristliği, enerji dengesi ve benzeri birçok faktör temizliğin kalitesine etki ettiği, toplam temizlik maliyetlerinin de yüksek bir şekilde gerçekleşmesinde etken olduğu düşünülmelidir. Bu açıdan değerlendirmenin toplam hijyen maliyetleri üzerinden ele alınması gerektiğine inanmaktayız.
Bu paralelde meyve suyu ve genel olarak içecek sanayinin ülkemizdeki durumunu değerlendirebilir misiniz?
Meyve suyu ve genel olarak içecek sektörü, Türkiye sanayisi içerisinde güçlü bir yere sahip, gelişime açık ve ülke sınırlarının dışında da faaliyetleri olan bir sanayi koludur. Bazı firmaların yurtdışı operasyonları çok geniş coğrafyalara yayılmış durumdadır ve bizler de o coğrafyalarda Türkiye’de olduğu gibi hijyen konularında hizmet veriyoruz. Bu konuyla ilgili bir örnek vermek isterim; Bir Türk firmasının meyve suyu ürünleri Singapur’daki bir marketin raflarını süslüyor. Meyve çeşitliliği açısından bir cennet olan ülkemizin sahip olduğu bu potansiyeli kullanarak dünya pazarlarında daha fazla yer alması gerekmektedir. Bu açıdan, işlemelik meyve yetiştiriciliği konusunda çalışmalar devlet desteği ile uzun vadeli olacak şekilde planlanmalı, bahçecilik faaliyetlerinde bulunmak isteyen çiftçilerimiz desteklenmelidir. Türkiye’nin ihracatı içerisinde işlenmiş gıda ürünlerin payının daha da artırılması üzerinde önemle durulmalıdır.
Türkiye’de faaliyet gösteren Diversey Gıda ve İçecek Hijyeni Grubu açısından 2012 nasıl geçti? Kısa ve uzun vadede gerçekleştirmeyi planladığınız yenilikler ve yeni yatırımlarız hakkında bilgi verebilir misiniz?
Her yıl bir öncekine göre daha iyi çalışmalar gerçekleşmektedir. Gıda ve içecek sektöründeki büyüme ve yatırımlar hijyene olan ihtiyacı da paralel olarak artırmaktadır. Yetişmiş kadrolarımız, çözüm odaklı sunabildiğimiz geniş portföyümüz ile birlikte sektörün taleplerine cevap verebilecek ve hizmetlerimizi müşteri odaklı servis anlayışımızla müşterilerimize sunmayı başaracak kapasitedeler. Daha önce belirttiğim yeni uygulama ve yaklaşımlarımızı sunmaya başladığımız önümüzdeki dönemde üzerinde önemle duracağımızı konuların başında gelmektedir.
SEALED AIR OFFERS SOLUTIONS THAT PROVIDE A CLEANER AND HEALTHIER ENVIRONMENT
Sealed Air, food safety and security, facility hygiene and product protection is a global leader in the fields. Instapak ® protective packaging system, Cryovac ® food packaging solutions and Diversey ™ is quite well-known, such as cleaning and hygiene solutions, Sealed Air creative brands, customers, businesses that add measurable value to consumers, improve the quality of life for future generations, providing a cleaner and healthier environment offers efficient and sustainable solutions.
Sealed Air’in işbirimi Diversey’in bünyesinde bulunan Gıda ve İçecek Hijyeni Grubu olarak meyve suyu ve meşrubat endüstrilerine sunduğunuz ürün ve hizmetlerinizden söz edebilir misiniz?
Sealed Air, gıda güvenliği ve koruma, tesis hijyeni ve ürün koruma alanlarında küresel bir liderdir. Instapak® koruyucu ambalaj sistemi, Cryovac® gıda paketleme çözümleri ve Diversey™ temizlik ve hijyen çözümleri gibi oldukça tanınmış, yaratıcı markalarıyla Sealed Air, müşterilerinin işlerine ölçülebilir değer katan, tüketiciler için yaşam kalitesini artıran, gelecek nesiller için daha temiz ve daha sağlıklı bir çevre sağlayan verimli ve sürdürülebilir çözümler sunuyor.
Sealed Air’in işbirimi Diversey’in bünyesinde bulunan Gıda ve İçecek Hijyeni Grubu olarak faaliyet gösterdiğimiz meyve suyu ve meşrubat endüstrisine sunduğumuz çözümler, genel portföyümüzün içinde varolan ve aynı zamanda diğer sektörlere yönelik uygulanabilecek çözümleri içerir. Bu anlamda meyve suyu ve meşrubat sektörlerine sunduğumuz çözümleri üç temel noktada ele alabiliriz. Bunlar sırasıyla; Kimyasal, mühendislik uygulamaları ve çözüm platformları olarak açıklanabilir. Bu üç nokta; daha az su, enerji kullanımı, düşük atık ve karbon emisyonu ile temizlik operasyonlarını sürdürmeyi amaçlar. Kimyasal uygulamalar açısından öne çıkan ve az önce belirtilen temel amaçlara hizmet eden uygulamalar; tek aşamalı yıkamalara imkan veren Divo OSAN ve Divosan Uniforce gibi CIP kimyasalları, jel formu ile temizlik yapılan yüzeylerde daha iyi tutunma sağlayan, bu özelliğinden ötürü daha az tüketilen ve ayrıca durulama kolaylığından ötürü klasik açık alan temizlik kimyasallarına göre dört kat daha az su kullanımı olan Enduro serisi açık alan temizlik ürünleri, meyve suyu ve meşrubat sektörleri için önemli kimyasal çözümlerimiz olarak gösterebiliriz. Bunların dışında artık çok iyi bilinen kuru bant şartlandırma ürün serimiz de meyve suyu ve meşrubat sektörü için temel operasyonel amaçlara ulaşmak için bir seçenek oluşturmaktadır.
Meyve sularının filtrasyon prosesleri, işletmelerin verimlilik ve kalite açısından görülen en önemli noktaları olmaları itibariyle filtrelerin temizliğinin gerekliliği herkes tarafından bilinmektedir. Divos serisi ürünlerimizle, verimli ve membran ömürlerini koruyacak şekilde uygulama reçeteleri oluşturuyoruz. Dolayısıyla bu alanda da özellikle meyve suyu üreticilerine uygulamalarımızı aktarmamız mümkündür. Mühendislik çözümleri açısından ise, işletmelerin ihtiyaçlarını dikkate alarak çok çeşitli sayıda projenin oluşturulabileceğini söylemek yanlış olmaz. Çünkü yaratıcılık gerektiren mühendislik çözümleri, esneklik içermesi halinde çok farklı ihtiyaçlara cevap verebilmektedir. Ancak temel bazı ihtiyaçlar açısından konuyu ele aldığımızda 5 proje çalışmamız öne çıkmaktadır. Bunlardan birincisi ve belki de en önemlisi, veri yönetimi projesidir. Bir işletmede temizlikte kullanılan kimyasal, su ve enerji miktarlarını izleyip, bunları işletmenin ilgili birimlerinde gerçekleştirilen üretim miktarı üzerinden ölçeklendirmesine, işletmenin içerisindeki diğer ünitelerle ve eğer bu işletmenin başka bir tesisi var ise, orada da benzer bir data yönetim sistemi ile karşılaştırılmasına olanak tanır. Böylece bu sistem online haberleşme sağlayarak, tesislerin verilerini karşılaştırıp, raporlamaya imkan verir.
Diğer bir projemiz ise, kimyasalların merkezi olarak stoklandığı ve ürünlerin işletme içindeki kullanım noktalarına iletilerek iş güvenliği ve veri izleme etkinliği sağlayan sistemlerdir. İşletmelerde kullanılan ve özellikle miktar olarak çok fazla tüketilen kostiği geri kazanarak yeniden kullanmayı amaçlayan kostik geri kazanım projemiz olarak öne çıkmaktadır. Bu projede, toplam kostik tüketiminin %95’e varan oranlarda azaltılması mümkün olabilmektedir. Projenin bir başka avantajı ise, kostik çözeltisinin hazırlanması için harcanan suyun da geri kazanılmasını sağlamasıdır.
Dördüncü projemiz ise; CIP sistemlerine yöneliktir. Sealed Air’in iş birimi Diversey’in lisanslı projesi olan CIP sistemi, minimum su ve minimum kimyasal kullanarak, elektrik ve ısı enerjisi tüketimini en aza indirerek ilgili yere göre yıkamalar yapabilmektedir. Yıkama reçetesine göre kullanılan kimyasal veya kimyasalları yıkanacak yerlerin debi ve akış hızı ihtiyaçlarına göre düzenlenebilen ve esnekliği çok yüksek ve pratik bir sistem olarak görülen bu sistemin sektördeki firmalar tarafından ilgiyle karşılanacağını düşünmekteyiz. Beşinci projemiz ise, günümüzde üretim çeşitlilikleri içinde daha çok yer edinen hassas içecekler olarak isimlendirilen ürünlerin dolum proseslerinde ihtiyaç duydukları rutin temizlik uygulamalarını gerçekleştiren hızlı dolum yıkama sistemleridir. Bunlar pompa ve sprey gruplarının PLC yardımıyla işletildiği ve dolum makinesinin segmentler halinde ve sırasıyla olacak şekilde temizlik ve dezenfeksiyon işlemlerini gerçekleştiren sistemlerdir.
Çözüm platformu olarak adlandırdığımız bölümde ise, su ve enerji verimliliklerine yönelik Aqua&Energycheck programımız yer almaktadır. Bu denetim programı ile işletmelerin kronolojik tüketim değerleri üzerinden bir fırsat taraması yapılarak tesisin mevcut durumu ortaya konulmakta ve sonuçları müşteri ile paylaşılmaktadır. Bu proje ile su ve enerji kullanımlarına ilişkin bir tasarruf alanı bu analiz sonucu ortaya konmuş ise, ölçme adımını kullanarak işletmelerin su ve enerji tüketimlerinin karakteristiklerini belirleyerek ne tip bir proje ile ne kadarlık bir tasarrufa ulaşılabileceğinin metodolojisini ortaya koyuyoruz. Öte yandan bu alanlarda yapılacak yatırımların geri dönüşünün 18 ay ve daha az bir sürede gerçekleşeceğini taahhüt ediyoruz.
Çözüm platformlarımızdan bir diğeri ise, hava konveyör temizliklerinde kullanılabilecek Zipclean olarak isimlendirdiğimiz bir temizlik ekipmanımızdır. Bu ekipman, saatler alan hava konveyör temizliklerinin dakikalar içerisinde gerçekleştirilmesini sağlıyor. Özellikle meşrubat sektörüne yönelik iyi bir çözüm olduğuna inanıyoruz. Diğer çözüm platformumuz, kimyasalın ve sistemlerin bir arada kullanılarak, işletme verimliliği, marka imajı ve girdi kullanımlarında tasarruf amaçlarına ulaşmasına katkı sağlayan sistemlerimizdir. Bunlar genel olarak pastör ve warmer şartlandırma uygulamaları ve kazan ve kule sistemlerinin verimli yönetilmesine yardımcı olacak çözümleri içermektedirler.
HİJYENDE BAZ ALDIĞIMIZ EN ÖNEMLİ KRİTER GIDA GÜVENLİĞİ
İçecek sektörüne sunduğunuz hijyen çözümlerinizde baz aldığınız kriterleri açıklar mısınız?
İşletmelerin hijyeni günümüzde tek başına yeterli olmamaktadır. Meyve suyu ve meşrubat üretimleri için de artık işletmede üretim aşamasından önceki süreçler ve üretim sonrası stoklama süreci de dahil olmak üzere üreticiye kadar olan zincirin dikkatle izlenmesi gerekmektedir. Bu uzun zincirin içerisinde, ayrıca insan faktörü ile ilgili olan süreçlerin de izlenmesi ve gıda güvenilirliği açısından daha geniş kapsamlı korunması önemlidir. İşletme hijyeni bunun sadece bir bölümüdür. Tüm süreçlerin etkin denetimi ve düzeltici, önleyici faaliyetler bütününü uygulamak üzere Diversey Consulting işbirimimiz müşterilerimize hizmet veriyor. İçerisinde meyve suyu ve meşrubat sektörü de olacak şekilde tüm gıda ve perakende sektörü, konaklama, fast food ve restoran sektörü, alışveriş merkezleri ve sağlık sektörü gibi alanlarda denetim hizmetleri, danışmanlık hizmetleri, eğitim hizmetleri, laboratuvar hizmetleri, bayi denetim programları, portör muayene hizmetlerini müşterilerimize sunmaktayız. Yukarıda özetlemeye çalıştığım konuları da bir arada değerlendirdiğimizde, önemli olan tek kriterin tam gıda güvenliği olduğunu söylemek yanlış olmaz.
İÇECEKTE HİJYENİN ÖNEMİ TÜKETİCİYE UZANAN YOLDAKİ KAPININ KİLİDİ GİBİDİR
İçecek hijyeninin taşıdığı önemi anlatır mısınız?
İçecek hijyeni gıda güvenliğinin bir parçası olarak, ambalajlanan gıdanın mikrobiyolojisini de içerisine alarak, işletmenin hijyeni, proseslerin hijyeni ve proseslerin hijyenik dizayn esasları gözetilerek tesis edildiği noktaları ile tam ve direkt olarak halk sağlığını ilgilendiren bir konudur ve bu yönüyle çok önemlidir. Ürettiğiniz ürün ve üretimde kullandığınız hammadde çok sağlıklı ve kaliteli olabilir. Çeşitli ısıl işlemlerden geçirilerek üretilmiş ve sağlık üzerinde herhangi bir olumsuz etkisi olmayabilir. Ancak bu ürünü hijyen esaslarını dikkate almayarak ambalajlayıp pazara sürdüğünüzde ve tüketildiğinde herhangi bir sorun ile karşılaştığınızda geriye dönüş yoktur. Marka imajı açısından düşündüğünüzde zayıf hijyen seviyesinde yapılmış üretimler bir felakete yol açacaktır. Dolayısıyla tüm firmalar müşteri şikayetleri üzerinde yoğunlaşmakta ve neden-sonuç ilişkilerini aydınlatarak çözümler üretmeye çalışmaktadır. Bu açıdan bakıldığında içecekte hijyenin önemi tüketiciye uzanan yoldaki kapının kilididir. Pazardaki sürecin üretilen ürünün kalitesine etkisi ise bayilerin etkin denetimi ile sağlanabilir.
Meyve suyu ile diğer içecek çeşitlerinin üretim süreçlerinde hijyenin sağlanmasında benzer ve farklı noktalar nelerdir?
Genel anlamda tüm gıda sektörü için bir fark yok diyebiliriz. Temizliğin kimyası ve ona etki eden diğer mekanik faktörler; kir tipleri, çalışılan gıda, uygulanan ısı, amaçlanan temizlik düzeyi gibi parametrelere göre düzenlenir ve uygulanır. Tek değişken prosesin özelliğidir. Proses hangi özellikleri içeriyorsa o özelliklere göre temizlik metodu oluşturup, amaçlanan hijyen düzeyine ulaşılabilir.
SEKTÖRDEKİ FİRMALARLA ORTALAMA ÇALIŞMA SÜREMİZ 10 YIL
Türkiye’de meyve suyu, meşrubat, içme ve maden suyu sektörlerinde kaç firmaya çözümler sunuyorsunuz?
Hemen hemen hepsi ve çok geniş bir çerçevede diyebiliriz. Burada tek tek isimlere girmeden belirtebilirim ki, içecek sektöründe faaliyet gösteren tüm firmalar ile temas halindeyiz. Burada çalışılan müşterilerin sayısından ziyade ne kadar süredir ve ne boyutlarda çalışıldığını daha önemli görmekteyiz. İçecek sektöründeki müşterilerimizde ortalama olarak çalışma süremiz 10 yıl. 18 yıldır kesintisiz olarak çalıştığımız müşterimiz de mevcuttur. Birçok müşterimizle tedarik eden ve satın alan şeklindeki bir iş ilişkisinden ziyade, işbirliği amaçlı çalışma modellerine sahibiz. Bu kapsamda müşterilerimizin tesislerindeki hijyen uygulamalarını, toplam temizlik maliyetlerinin yönetimi ve optimal noktalara getirmek amaçlı çalışmaları şeklinde yürütmekteyiz.
Türkiye’deki işletmeler içecek hijyeninin ne kadar farkındalar ve uyguluyorlar? Bu noktada firmalara yönelik neler söylemek istersiniz?
Oldukça farkındalar ve uyguluyorlar. Bazı firmalar daha iyi, bazı firmalar daha yetersiz olsa da belirli bir hijyen anlayışı ve algısı mevcut diyebiliriz. Türkiye’deki firmalar işlerine yatırım yapıyor ve tesislerindeki makine parklarını yeniliyor. Yeni olanı korumak ve üst seviyede hijyen uygulamalarını adapte etmek daha kolay oluyor. Hijyen söz konusu olduğunda kimyasal tek başına belirleyici bir faktör olarak görülmemeli, proses makinesinin özellikleri, suyun karakteristliği, enerji dengesi ve benzeri birçok faktör temizliğin kalitesine etki ettiği, toplam temizlik maliyetlerinin de yüksek bir şekilde gerçekleşmesinde etken olduğu düşünülmelidir. Bu açıdan değerlendirmenin toplam hijyen maliyetleri üzerinden ele alınması gerektiğine inanmaktayız.
Bu paralelde meyve suyu ve genel olarak içecek sanayinin ülkemizdeki durumunu değerlendirebilir misiniz?
Meyve suyu ve genel olarak içecek sektörü, Türkiye sanayisi içerisinde güçlü bir yere sahip, gelişime açık ve ülke sınırlarının dışında da faaliyetleri olan bir sanayi koludur. Bazı firmaların yurtdışı operasyonları çok geniş coğrafyalara yayılmış durumdadır ve bizler de o coğrafyalarda Türkiye’de olduğu gibi hijyen konularında hizmet veriyoruz. Bu konuyla ilgili bir örnek vermek isterim; Bir Türk firmasının meyve suyu ürünleri Singapur’daki bir marketin raflarını süslüyor. Meyve çeşitliliği açısından bir cennet olan ülkemizin sahip olduğu bu potansiyeli kullanarak dünya pazarlarında daha fazla yer alması gerekmektedir. Bu açıdan, işlemelik meyve yetiştiriciliği konusunda çalışmalar devlet desteği ile uzun vadeli olacak şekilde planlanmalı, bahçecilik faaliyetlerinde bulunmak isteyen çiftçilerimiz desteklenmelidir. Türkiye’nin ihracatı içerisinde işlenmiş gıda ürünlerin payının daha da artırılması üzerinde önemle durulmalıdır.
Türkiye’de faaliyet gösteren Diversey Gıda ve İçecek Hijyeni Grubu açısından 2012 nasıl geçti? Kısa ve uzun vadede gerçekleştirmeyi planladığınız yenilikler ve yeni yatırımlarız hakkında bilgi verebilir misiniz?
Her yıl bir öncekine göre daha iyi çalışmalar gerçekleşmektedir. Gıda ve içecek sektöründeki büyüme ve yatırımlar hijyene olan ihtiyacı da paralel olarak artırmaktadır. Yetişmiş kadrolarımız, çözüm odaklı sunabildiğimiz geniş portföyümüz ile birlikte sektörün taleplerine cevap verebilecek ve hizmetlerimizi müşteri odaklı servis anlayışımızla müşterilerimize sunmayı başaracak kapasitedeler. Daha önce belirttiğim yeni uygulama ve yaklaşımlarımızı sunmaya başladığımız önümüzdeki dönemde üzerinde önemle duracağımızı konuların başında gelmektedir.
SEALED AIR OFFERS SOLUTIONS THAT PROVIDE A CLEANER AND HEALTHIER ENVIRONMENT
Sealed Air, food safety and security, facility hygiene and product protection is a global leader in the fields. Instapak ® protective packaging system, Cryovac ® food packaging solutions and Diversey ™ is quite well-known, such as cleaning and hygiene solutions, Sealed Air creative brands, customers, businesses that add measurable value to consumers, improve the quality of life for future generations, providing a cleaner and healthier environment offers efficient and sustainable solutions.