Meyve suyu sanayinde cirosal bazda artışlar devam etti
20/02/2017 - 15:49:00
B. İlker Güney
Yönetim Kurulu Başkanı
Meyve Suyu Endüstrisi Derneği - MEYED
İçinde bulunduğumuz bu dönemde, diğer pazarlar gibi küresel meyve suyu pazarı da genel olarak zorlu bir süreçten geçiyor. Almanya ve Rusya gibi ana pazarlardaki satın alma gücündeki düşüşler, tüketici davranışlarındaki değişimler ve AB ülkelerinde olduğu gibi doygun pazarlardaki yeni arayışlar, küresel pazar için öngörülen büyümede olumsuz etkilere sebep olmaktadır. Türkiye bu süreçte Avrupa’nın lokomotifi ve yüksek potansiyelli bir pazar olarak tanımlanmaktadır. 2016 yılında Türkiye pazarında tonaj bazında bir miktar daralmalar olsa da cirosal bazda artışlar devam etti. 2017 için geçtiğimiz yılın üzerinde bir büyüme beklemekteyiz.
Meyveli ve aromalı içeceklerde büyüme
2016 yılında meyve suyu ve benzeri ürünler kategorisinde bir önceki yıla göre en çok büyüme %4,2 ile meyveli ve aromalı içecekler segmentinde görülmüştür. Yüzde 100 meyve suyu ve nektarları pazarında ise yenilikçi ürünlerle büyüme yaşanmıştır. Yüzde 100 meyve suları ile ilgili yenilikler özellikle T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’nın Okul Kantinlerinde Satılacak Gıdalara İlişkin Genelgesi’ni takiben görülmeye başlanmıştır. Birçok meyve suyu üreticisinin piyasaya 200ml’lik yüzde 100 meyve suyu ürünü sunmasıyla hem marka çeşitliliği artmış hem de yüzde 100 porsiyon paketlerdeki satış yaklaşık üç katına çıkmıştır. Meyve nektarları kategorisindeki yenilik ise kahvaltılık/atıştırmalık olarak konumlanan karışık meyve nektarlarından gelmiştir. Bu kategori de bu yıl hızlı büyüme gösterdi ve 2017 yılında da büyümesini beklemekteyiz.
150’den fazla ülkeye ihracat
Öte yandan meyve suyu sanayinin Türkiye’nin ihracat başarısında da ciddi rolü vardır. Son 5 yıl içerisinde yaklaşık %7’lik bir büyüme kaydetmiş ve 186 milyon dolarlık rakamlara ulaşmıştır. Türkiye meyve suyu sanayi her zaman dikkat çekici ölçüde dış ticaret fazlası vermektedir ve ileriki dönemde de yüksek ihtimalle dış ticaret dengesinin ihracat lehine gelişeceğini öngörüyoruz. Yaklaşık 163 milyon dolarlık dış ticaret fazlasıyla ülke ekonomisine çok ciddi bir katma değer sağlanmaktadır. Avrupa’ya göre daha genç bir sektör olmasına rağmen Türkiye meyve suyu sanayi, teknoloji yapılanmasını hızla geliştirerek eşit düzeye gelmiştir. Yani tesislerimiz daha yeni olsa da teknolojimizin kalitesi ile meyve suyu ürünlerimiz gelişmiş pazarlarda kabul görmektedir. Şimdiden meyve suyu ihraç edilen ülke sayısının 150’yi geçmesi de bu başarının sonucudur.
Dünyanın en önemli meyve üreticilerinden biri olan Türkiye’nin gelişmiş meyve suyu sanayisinin, global pazardan aldığı payı arttırmak adına meyve üretimindeki yapısal sorunlara çözüm bulunması gerekmektedir. Ölçek ekonomisi kapsamında sanayi etrafında kümelenmiş meyveciliğin gelişmesi ile ulaşılacak büyüme seviyesinin, bugünün çok ötesinde olacağına şüphe yoktur. Bu da ülkemizin, Avrupa ve Orta Doğu’nun en önemli meyve suyu konsantresi tedarikçisi olabilme fırsatının açık bir göstergesidir.