Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
IPSOS: Sağlık tartışmalarına inat Türk tüketicisi çikolatadan vazgeçmiyor

Ipsos Tüketici Panelleri Direktörü Ceyhan Demiray, Türkiye’de çikolata ve şekerli ürünlerin tüketimiyle ilgili son verileri Gıda Teknolojisi’ne açıkladı.




Çikolata görseliTürkiye’de çikolata ve şekerli mamuller pazarının genel yapısı hakkında bilgi verebilir misiniz?  
Ipsos olarak yürüttüğümüz ve 1999 yılı Ocak ayına endeksli Hane Tüketim Panelimiz kapsamında hızlı tüketim ürünlerinin tümüyle birlikte çikolata ve şekerli ürünler pazarındaki tüketimi de düzenli olarak raporlamaktayız. Bu kapsamda; çikolata ve şekerli ürünler pazarı aşağıdaki kategorilerden oluşuyor:
 
· Tablet çikolatalar
· Çikolata kaplamalı gofretler ve barlar
· Bayramlık çikolata ve şekerler
· Şekerlemeler
Bunlar arasından bayramlık çikolata ve şekerler sadece Ramazan ve Kurban bayramlarında, diğer kategoriler ise yılın tüm zamanlarında düzenli olarak satın alınıyor. Bahsettiğimiz kategoriler içerisinde şekerlemeler çoğu zaman hane içerisinde değil, dışarıda tüketiliyor.
 
Ülkemizde tüketicilerin çikolata ve şekerli mamullere bakışını açıklayarak, kişi başına /hane başına düşen çikolata ve şekerli ürünler tüketimi ne boyutta, en çok hangi ürünleri tüketiliyor? 
Yıl içerisinde en fazla hane tarafından satın alınan ürünler ürün çeşitliliğinin de fazla olmasının etkisi ile çikolata kaplamalı ürünler ve tablet çikolatalar… Bayramlık çikolata ve şekerler ise büyük oranda sadece bayram dönemlerinde alınsa da yine de hanelerin büyük kısmına bu kategoriler ulaşıyor. 
 
Ceyhan DemirayÇikolata ve şekerli mamuller gıda alışverişlerinde genellikle kaçıncı sırada yer alıyor?
Hızlı tüketim ürünleri içerisinde hanelerin harcamalarına baktığımızda, en çok pay ayrılan kalemler süt ürünleri, kuru gıda, içecekler, et ürünleri ve yağlar. Çikolata ve şekerlemeler bu saydığımız temel ihtiyaç kategorilerinin ardından geliyor. Bu ürünler hanelerin gıda harcamalarının yaklaşık %3-4’ünü oluşturuyor.
 
Hane başı harcamada Doğu ve Güneydoğu Anadolu başı çekiyor
Bölgesel farklılıklar ve sosyo-ekonomik özellikler çikolata ve şekerlemelerin tüketimini ne şekilde etkiliyor? 
Çikolata ve şekerleme ürünlerine yapılan harcama bölge ve sosyo-ekonomik sınıflara göre farklılık gösteriyor. Hane başına en çok harcama yapılan yer Doğu ve Güneydoğu Bölgesi. Bunda etkili olan en önemli faktör bayramlık çikolata ve şekerlerin bu bölgede diğer bölgelere göre çok öne çıkması. Sosyo-ekonomik statülerde ise, gıda harcamalarına benzer olarak yüksek sınıflar daha çok harcama gerçekleştiriyor.
 
Alışverişin %60’ı zincir ve indirim markatlerde gerçekleşiyor 
Çikolata ve şekerli ürünler genellikle hangi kanallardan satın alınıyor? 
Çikolata ve şekerlemelere yapılan harcamanın %25’i zincir marketlerde, %32’si indirim marketlerinde, geri kalanı ise daha geleneksel ticaret çerçevesinde gerçekleşiyor. Bayramlık çikolata ve şekerlemelerde ise geleneksel kanalın ve açık pazarların önemi daha da öne çıkıyor, bunda da dökme yani açık ürünlerin rolü büyük. Dökme şeker harcamasının %8’i pazarlarda, ’u ise şekerleme dükkanlarında gerçekleşiyor.
 
Dini bayramlar tüketimi ne yönde etkiliyor?
Dini bayramların tüketim miktarında etkili olduğu tek kategori bayramlık çikolata ve şekerlemeler. Bu kategoriye yapılan toplam harcamanın %73’ü Ramazan ve Kurban bayramlarında gerçekleşiyor. Yılın geri kalanında yapılan satin alımlar daha çok hediyelik amacı taşıyor.
 
Tablet çikolata dışında tüketim artışta
Son yıllarda gıda ve şeker tüketimiyle ilgili medyada çıkan olumsuz haberler çikolata ve şekerli ürünlere bakışı ne yönde etkiliyor? 
Tablet çikolata haricinde diğer kategorilerin satın alım miktarında artış görülüyor. Tablet çikolatadaki durgunluğun sebebi sağlık sebeplerinden ziyade fiyatların hızlı biçimde yükselmesi olarak değerlendirilebilir. Çikolata kaplamalı ürünler ve bayramlık ürünlerde ise son yıllarda satın alımda herhangi bir düşüş gözlenmiyor, dolayısıyla olumsuz haberlerin satın alımı etkilediğini söyleyemeyiz. Özellikle çikolata kaplamalı gofretler ve bar ürünlerde sürekli çıkan yeni ürünler ve çeşitleri tüketimdeki ilgiyi artırıyor ve canlı tutuyor. 
 
Ülkemizde çikolata ve şekerli mamullerin tüketiminde etkili olan diğer trendlerden ve eğilimlerden bahsedebilir misiniz?
Çikolata kaplamalı gofret ve bar ürünler pazarında yeni çıkan marka ve çeşitlerle sürekli bir dinamizm olduğunu söyleyebiliriz. Bunun yanı sıra, tekli paketlerden ziyade çoklu paketler hanedeki tüm kişilere hitap etmesiyle öne çıkıyor. Tablet çikolatalarda ise bundan birkaç yıl önce bitter yani yüksek kakaolu ürünlerin eskiye göre çok daha öne çıktığını söyleyebiliriz. Bayramlık çikolata ve şekerli ürünlerin tüketimindeki artışın sebebi ise dökme değil, paketli ürünler. Paketli ürünler indirim marketlerinde daha çok yer buldukça daha fazla haneye de ulaşma imkanı buluyor. 
 
Ipsos Hane Tüketim Paneli nedir?
Ipsos Hane Tüketim Paneli, Türkiye’nin 35 iline yayılmış 14 bin haneden oluşan örneklemi ile Türkiye’nin en büyük panelidir. 1999 senesinden beri sahip olduğu geçmiş veri ile detaylı trend analizleri ile hem Türkiye hızlı tüketim ürünleri pazarı, hem de tüm ürün gruplarında firma, marka ve çeşit ayrıntısında veri sunuyor. Bu verileri, Türkiye, SES grupları, bölgeler, 12 büyük il, gelir grupları, hane büyüklüğü gibi standart kırılımlarda haftalık ve aylık olarak sunarken, her türlü detaylı analizlerle de tüketici davranışlarını inceleyerek hem üretici firmalara hem de perakendecilere yol gösteriyor.