Y kuşağının kalbine giden yol inovasyondan geçiyor
20/10/2017 - 16:09:00
1980'li yılların başı ile 1999'ların sonu arasında doğmuş kişiler Y kuşağı olarak tanımlanıyor. Türkiye’de 20 milyonun üzerindeki 15-34 yaş nüfusun yüzde 80'i kentlerde, kalan 5 milyonu yani yüzde 20'si ise belde ve köylerde yaşıyor. Yani Y kuşağı büyük oranda kentli bir kesim. Peki bu insanlar alışveriş yaparken ya da gıda tüketiminde nelere dikkat ediyor, öncelikleri arasında neler bulunuyor? Dünyanın önde gelen araştırma kuruluşlarından Nielsen’in Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan ile gıda ürünlerinde 2017 trendlerini ve Y kuşağının satın alma davranışlarını konuştuk.
Didem Hanım, 2017 yılının ilk yarısında öne çıkan perakende trendleri nelerdir?
Hızlı tüketim ürünleri ve perakende pazarında öne çıkan trendlere baktığımızda; 2017 yılının ilk yarısında genel olarak modern kanal mağaza sayısı artış hızında bir yavaşlama görmekteyiz. Tüm formatlarda büyüme oranları, bir önceki yılın büyüme oranlarına göre düşerken, en yüksek mağaza sayısı artışı gösteren format, geçen yıl olduğu gibi bu yıl da indirim marketleri oldu. İndirim marketleri, mağaza sayılarını geçen yıla oranla artırdı. İndirim marketlerinin mağaza sayısındaki bu artışın ciroda da karşılık bulduğunu görmekteyiz. 2017 yılının ilk 6 ayında sigara ve alkol hariç toplam hızlı tüketim ürünleri pazarı ’lük bir ciro artışı kaydederken, indirim marketleri %34 ciro artışıyla en çok ciro büyümesi kaydeden kanal oldu. İndirim marketleri, bu büyüme rakamıyla toplam Türkiye pazarında %32’lik bir ciro ağırlığına ulaştı. 2017 yılının ilk 6 ayında parfümeri kanalı da %26’lık büyümeye ulaştı.
Atıştırmalık ürünler hızlı büyüyor
Toplam hızlı tüketim ürünleri pazarındaki büyümenin kaynağı olarak neleri belirtebilirsiniz?
Yeni lansmanlar ve inovasyonlar tüm sektörlerde olduğu gibi hızlı tüketim ürünleri pazarında da çok önemli bir yere sahip. Nielsen olarak sahip olduğumuz perakende paneli sayesinde, yeni lansmanların büyümeye olan katkılarını rakamsal olarak ölçebilmekteyiz. Nielsen Perakende Paneli 2017 yılı ilk 6 ay verilerine göre, sigara ve alkol hariç hızlı tüketim ürünleri pazarının ciro büyümesi olurken, bu büyümenin %8’lik kısmının yeni lansmanlardan kaynaklandığını gözlemliyoruz. Önceki dönemde de var olan ürünler, büyümeye %5’lik katkıda bulunuyorlar. Bu tablo, hızlı tüketim ürünleri pazarında büyüme için inovasyonların ve yeni lansmanların ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor. Kategori bazında bir inceleme yaptığımızda ise, atıştırmalık dünyası, cilt bakım ürünleri ve yumuşatıcı / deterjan kategorilerinin bu süreçte gözle görülür bir lansman ve relansman ağırlığının olduğunu gözlemledik.
Gıdada 6 trend etkili
İnovasyon ve yeni lansmanları düşündüğümüzde gıda ürünlerinde görülen yeni trendler nelerdir?
“Yeni çıkan ve pazarda büyümeyi sağlayan ürünler neler?” diye pazar verilerine baktığımızda, gıda ürünleri dünyasında yükselen 6 trend gözlüyoruz. Bunun ilki “iyi ve sağlıklı” ürün trendi. Örneğin, daha sağlıklı kabul edilen sütlü ürün kategorilerinde artık atıştırmalık ihtiyacına yönelik ürünlerin de çıktığını görüyoruz. Geçmişte daha çok çocuklar için bu tarz ürünler varken, şimdi yetişkinler için de sağlıklı atıştırmalık ürün portfoyünün giderek genişlediğini görmekteyiz. İkinci olarak “premium” diğer bir deyişle özellikli ürün olarak konumlanan ürünlerin büyümeyi tetiklediğini gözlemliyoruz. Üçüncü olarak narlı, espressolu gibi “daha yoğun lezzete” sahip ürünlerin ön plana çıktığını görüyoruz. Dördüncü trend “yöresel lezzetler”. Belli bir bölgeye ait içeceklerin lanse edildiğini görüyoruz. Artık yöresel ürün teşhirlerine, en sık gittiğimiz süper marketlerde de rastlayabiliyoruz. Beşinci trend “pratiklik/kolaylık sağlayan” ürünler. Yürürken atıştırılabilecek ürün vurgusu veya tekli porsiyonlar halinde paketlenmiş, hayatımızı kolaylaştıran ürünleri daha sık görüyoruz. Son olarak, “etik değerlere ve sürdürülebilirliğe vurgu yapan ürünlerin” de giderek arttığını gözlemlemekteyiz.
Y kuşağının olmazsa olmazları
İnovasyon ve yeniliğin sıkı takipçisi olan Y kuşağı neden önemli ve diğer kuşaklardan nasıl farklılaşıyor?
Bugün Türkiye nüfusunun yaklaşık 4‘te 1’ini Y kuşağının oluşturduğunu görüyoruz. Yakın gelecekte pek çok şirket gibi bizim şirketimizde de Y kuşağını yönetim kademelerinde daha sık göreceğimizin bilincindeyiz. Y kuşağının değerlerini 3 motto ile özetlemek gerekirse: “Biz, Daha ve Hemen”. Y kuşağı için paylaşmak, dolayısıyla “biz” konsepti çok önemli. Sağlıklı yaşam isteği, “Daha” konseptinin bir parçası olarak öne çıkıyor. Bununla birlikte her şeyi kontrol altında tutma çabası var. Ayrıca faydacılık ve her şeyde ek fayda arayışı söz konusu. “Hemen” konseptinin kaynağında ise bu kuşağın daha sabırsız olması yatıyor. Ve de tabii ki birden fazla şeyi aynı anda yapmaya çalışıyorlar. “Biz, Daha ve Hemen” mottolarının günlük hayattaki yansıması olarak bu kuşağın hayatının merkezinde dijital olarak bağlantıda kalmak var, sosyal medyayı sürekli kullanıyorlar.
Y kuşağı için sosyal medya özgür platformu
Sosyal medya kullanımından bahsettiniz, Y kuşağının iletişim kanalları diğer nesillerden farklılaşıyor mu?
Y kuşağı için televizyon önemli bir mecra olmakla birlikte, sosyal medya bu kanalın da önüne geçmiş durumda. Y kuşağı tek bir mecra ile yetinmiyor. Aynı anda birden fazla ekrana bakmaya, daha eğilimli bir kuşak. Y kuşağı, sosyal medyayı haber kaynağı olarak görmesinin yanında ciddi bir sosyalleşme aracı olarak kullanmakta. Bu kuşak bizim gözlemlerimizle sosyal medyayı farklı platformlarda söz sahibi olabildiği ve özgürce görüşünü belirttiği bir platform olarak görmekte.
E- ticarette gıda alışverişinin payı düşük seviyede
Sosyal medya ve dijitalleşme ile paralel olarak e-ticaretin son dönemdeki gelişimini ve gelecek yıllarını nasıl öngörüyorsunuz?
Türkiye’de e-ticaret ciddi bir şekilde büyümesini sürdürüyor. E-ticaret kanalında hızlı tüketim ürünlerinin payı teknoloji veya giyim gibi diğer kategorilere göre biraz daha düşük kalıyor. Geçmişten gelen alışkanlıklarla kültür olarak hızlı tüketim ürünlerini bakkal, market gibi kanallardan almaya daha alışkın bir toplumuz. Alışverişçilerin gıda perakendecilerinin sitelerini ziyaret ettiğini görsek bile; bunun amacının alışveriş yapmaktan ziyade, promosyonlar ve ürünler hakkında bilgi almak olduğunu gözlemliyoruz. Bu bağlamda hızlı tüketim ürünleri açısından e-ticaret alanında yolun başındayız diyebiliriz. Öte yandan belli kategoriler için bu kanal daha fazla fırsatlar sunuyor. Alışverişçilere “hangi kategorileri almayı tercih edersiniz?” diye sorduğumuzda, özellikle kişisel bakım ve ev temizlik ürünleri kategorilerinin satış potansiyelinin daha yüksek olduğunu görüyoruz.
Didem Şekerel Erdoğan kimdir?
Nielsen Türkiye’de geçen yıldan bu yana genel müdür yardımcılığı görevini yürütmekte olan Didem Şekerel Erdoğan, şirketin yeni Türkiye Genel Müdürü olarak atandı. FMCG sektörünün önde gelen uluslararası firmalarından birinde görev aldıktan sonra, 2013 yılında Nielsen ailesine katılan Şekerel Erdoğan, uluslararası alanda yaptığı görevlerle öne çıktı. Şekerel Erdoğan ayrıca gerek stratejik pazarlama gerekse de Türkiye’de operasyonel pazarlama alanında, özellikle satış ve ticari pazarlama konularında 15 yıllık bilgi ve deneyime sahip bulunuyor. Erdoğan, güçlü ekip liderliği ve analitik iş anlayışı ile Nielsen’in müşterilerine tutkuyla yardımcı olurken, Nielsen çözümlerinin dijitalleştirilmesi ve teknolojiye entegre edilmesinde de öncü rol oynadı.
Nielsen 100’den fazla ülkede faaliyet gösteriyor
1987 tarihinden beri Türkiye’de hizmet veren Nielsen Araştırma Hizmetleri; satış etkinliği danışmanlığı, alışverişçi davranışları, tüketici içgörü müşteri hizmetleri ve perakende ölçüm hizmetleri alanında iş ortaklarına danışmanlık yapıyor. Nielsen Holdings PLC (NYSE: NLSN) tüketicilerin izledikleri ve satın aldıklarıyla ilgili kapsamlı bir anlayış sunan global bir performans yönetimi şirketidir. Nielsen’in Watch segmenti medya ve reklam müşterilerine içeriğin -video, ses ve metin- tüketildiği tüm cihazlardan edinilen toplam izleyici ölçümleri hizmeti sağlıyor. Buy segmenti ise paketli tüketim malları üreticilerine ve perakendecilere, perakende performans ölçümüyle ilgili endüstrinin tek global bakış açısını sunuyor. Nielsen Watch ve Buy segmentleri ile diğer veri kaynaklarından edindiği bilgiyi entegre ederek müşterilerine hem dünya sınıfında ölçümler hem de performanslarını geliştirecek mantıksal analizler sağlıyor. Bir S&P 500 firması olan Nielsen dünya nüfusunun %90’ını kapsayan 100’den fazla ülkede faaliyet gösteriyor.