Şenpiliç'ten 40. yılında 400 milyon TL'lik yatırım
20/04/2018 - 13:42:00
Şenpiliç, 400 milyon TL yatırımla Osmaniye Kadirli’de günlük kapasitesi 450 bin adet olan bir kesimhane ve yıllık 579 bin 500 ton olan bir yem fabrikasının yatırımı yapıyor.
Girişimci Haşim Gürdamar tarafından 1978 yılında Sakarya’da kurulan Şenpiliç, 40’ıncı yılını kutluyor. Aradan geçen sürede önemli mesafe kaydeden Şenpiliç, bugün Türkiye’nin en büyük 69. sanayi şirketi ve 320 bin tonluk piliç eti kapasitesi, 1,8 milyar TL’yi aşan cirosu, yüzde 15 pazar payıyla Türkiye’nin en büyük entegre piliç üreticilerinden biri konumunda bulunuyor.
Şenpiliç, 24 damızlık çiftliği, 2 kuluçkahane, 2 yem fabrikası, Söğütlü ve Alifuatpaşa’da en son teknolojik donanımlara sahip 2 kesimhane ve ileri işlem fabrikasıyla faaliyet gösteren firma, Türkiye’nin 81 iline günlük olarak piliç eti dağıtım ve satışını gerçekleştirirken her yıl üretiminin yaklaşık yüzde 10’unu Irak, Libya, Rusya, Gürcistan, Afrika, Uzakdoğu, Körfez ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri’ne ihraç ediyor.
“Ekosistemimiz için değer yaratmaya odaklanacağız”
Türkiye’de beyaz et sektörünün lider ve öncü şirketlerinden biri olduklarını belirten Şenpiliç Yönetim Kurulu Başkanı İpek Üstündağ, “Bu motivasyonla önümüzdeki 10 yıla ilişkin yol haritamızı da belirledik. Öncelikle pazar liderliğimizi geliştirerek sürdürmek istiyoruz. Ancak bizim için lider olmak kadar önemli bir konu daha var ki, ekosistemimiz için değer üretmek... Gelecek dönemlerde değer üretmeye odaklanacağız. Konunun iki yönü var: Birincisi, dünya nüfusu arttıkça kaynaklar kısıtlanıyor ve insan beslenmesinde protein üretmek çok daha önemli bir hale geliyor. Protein arzını dengede tutmak ve sürdürülebilir kılmak için Şenpiliç gibi lider ve öncü şirketlere büyük sorumluluk düşüyor. İkincisi, ekilebilir tarım arazileri azalıyor. Tavukçuluk ve tarımın doğru orantılı ilerlediğini hatırlayacak olursak; tavukçuluktaki büyüme ve protein arzını dengede tutmak için tarıma da doğrudan destek vermek önemli. Biz Şenpiliç olarak, 400 bin ton mısır kullanıyoruz. En önemli hammaddelerimizden birini Türk çiftçisinden satın alıyoruz, hayvancılığın yanı sıra tarıma da katkıda bulunuyoruz. Şunu özellikle vurgulamak gerekir ki; artık günümüzde üretici profili de değişti. Kendi yatırımlarını yapıyorlar. Dolayısıyla bilinçli ve çalışan, yatırım yapan üreticilerle karşılaşmak bize de büyük gurur veriyor. Ekosistem gelişiyor ve biz de bu ekosistem de değer yaratıyoruz, seçkin ve istikrarlı istihdam fırsatları oluşturuyoruz” dedi.
Şenpiliç, 2017’de sektörün iki katı büyüdü
Şenpiliç, kişi başı piliç eti tüketiminin yüzde 10 arttığı 2017 yılında yüzde 20’ye yakın tonaj büyümesi gerçekleştirdi. Pazarın büyüme miktarının iki katı daha fazla büyüdü. 2018 yılı hedefi, 2017 yılının üzerine yüzde 10 daha büyümek olarak belirlendi.
Üretim 2019’da başlayacak
Şenpiliç, doğup büyüdüğü topraklardan sonra bu yıl ilk kez başka bir kentte yatırıma başladı. Şirket, Osmaniye Kadirli’de ilk etapta günlük kapasitesi 450.000 adet olan bir Kesimhane ve yıllık 579.500 ton olan bir Yem Fabrikasının yatırımı yapıyor. Bunu, önümüzdeki dönemde kuluçkahane ve damızlık çiftlikleri izleyecek. Toplam 400 milyon TL yatırımla kurulacak bu entegre tesisin çok önemli bir özelliği daha var. Bu sadece Kadirli için önemli bir yatırım olmakla kalmayacak, aynı zamanda 200 kilometre yarıçaplı bir alanda ekosistem yaratacak. Kurulacak çiftliklerde 965 yetiştirici ve yine bu kadar bakıcı ailesi çalışacak.
Toplamda 4.605 personel doğrudan istihdam edilecek. Bu da yaklaşık olarak 25 bine yakın kişinin yaşamına dokunulacağı anlamına geliyor. Ayrıca bu yatırımlarla tam kapasite üretimine başlandığında, yıllık 247 bin ton piliç üretimi gerçekleştirilecek. Bu, bölgeye ve Türkiye ekonomisine 346 milyon dolar katma değer sağlayacak.
Kadirli’deki Kesimhane ve Yem fabrikası yatırımlarında, Haziran 2018’den itibaren montaja geçilmesi ve 4. çeyrekte test çalışmalarının başlaması öngörülüyor. Şenpiliç’in Çukurova bölgesinde üretime başlamasıyla ilave 25.000.000 adet daha broiler kapasitesine ihtiyaç olacaktır. Bu ihtiyacı karşılamak için bölgedeki girişimciler bu iş kolunda faaliyette bulunmaları, halen üretim yapan yetiştiriciler ise yatırımlarını büyütmeleri için teşvik edilecek. Bu anlamda yaklaşık 695.312.000 TL kümes yatırımı yapması öngörülüyor. İlk etapta Sakarya’daki kuluçkalardan civciv nakledilerek çalışmaya başlanacak, ardından broiler kümesleriyle birlikte damızlık kümes yatırımları teşvik edilecek. Damızlık kuluçkalık yumurta üretimi amacıyla da 171.000.000 TL’lik damızlık kümes yapımına 2019 yılından itibaren başlanacak.
Sakarya tavukçuluk sektörünün merkezi oldu, sıra Çukurova’da
Sakarya’da ilk damızlık çiftliği, Haşim Gürdamar’ın öncülüğünde 1980 yılında kuruldu. Bunu 1982’de Şekerpınar’da ilk kuluçkahanenin faaliyete geçmesi izledi. Şenpiliç, 40 yıldır aralıksız devam eden istikrarlı yatırımlarıyla hem bir dünya markası oldu hem de Sakarya’nın tavukçuluk sektörünün önemli merkezleri arasında yer almasını sağladı. Şenpiliç Kadirli yatırımıyla Çukurova’nın da tavukçuluk sektörünün yeni gelişen, parlayan yıldızı olması hedefleniyor. Halen bu anlamda bakir bir bölge olan Çukurova’da üretimin başlamasıyla daha sağlıklı ve karlı üretim yapmak ve diğer ihracatçı ülkelerle rekabet etmekte önemli avantajlar sağlanacağı öngörülüyor. Bu bölgedeki üretimin, Orta Doğu’dan Uzak Doğu’ya, Japonya’ya kadar pazarlanacağı belirtiliyor.
Şenpiliç ‘Çiftlikten Sofraya’ ile çiftliklerinin kapılarını herkese açtı
Türk halkı piliç etini bu kadar severken, bazı kesimler yalan yanlış, bilimsel dayanağı olmayan iddialarla bilgi kirliliği yaratıyor. Tüketiciler satın aldıkları ürünlerin kendileri, aileleri ve özellikle çocukları için ne kadar sağlıklı ve güvenilir olduğunu bilmek, piliçlerin hangi koşullarda yetiştirildiğini, üretim süreçlerinin nasıl ilerlediğini öğrenmek istiyor. Bunun tüketicilerin en doğal hakkı olduğuna inanan Şenpiliç, doğal kaynaklara, çevreye ve diğer canlılara zarar vermeden, ekonomik ve toplumsal değerleri koruyan sürdürülebilir üretim yaptığını anlatmak için harekete geçti. Akıllardaki sorulara bilimsel veriler ışığında cevap sunan Çiftlikten Sofraya adında bir mikro siteyi yayına aldı. Piliç etinin sofralarımıza ulaşmadan önceki tüm süreçlerini tüketicilerle paylaşmak amacıyla çiftliklerinin kapılarını herkese açtı.
Dünyada ve Türkiye’de tavukçuluk sektörü
Tavukçuluk sektörü, dünyada ve Türkiye’de istikrarlı bir şekilde büyüyor. Ülkemizde, nüfusla birlikte gelir ve eğitim düzeyinin artışı, kentleşme gibi etmenler sektörü büyütüyor. Türkiye’de %98 ailenin evine tavuk eti giriyor ve haftada 2 kez tavuk eti yeniyor. 1990 – 2016 arasında piliç eti sektöründeki büyüme yaklaşık 9 kat oldu. Dünya piliç eti üretimi 2007 – 2011 arasında yaklaşık artarken, aynı süreçte Türkiye’deki büyüme oranı %54 oldu. Türkiye, 2016 yılında gerçekleşen 1,8 milyon ton piliç eti üretimiyle dünyada 10. sıraya yerleşti.Sektör olarak bu rakamın 2025 yılında 3,5 milyon tona yaklaşacağı öngörülüyor. 2017 yılında sektör, bir önceki yıla oranla iç pazarda ; ihracatta ise %32 büyüme gerçekleştirmiştir. Üretimle beraber Türkiye’de kişi başı piliç eti tüketimi de artmaktadır. 2001 yılında 8,5 kilo olan kişi başı piliç eti tüketimin 2025 yılında 27 kilonun üzerine çıkması beklenmektedir.