Sıvı yağ ve margarin sektöründe yenilikçi lezzetler
13/11/2018 - 11:12:00
Emel Koçak
Aromsa A.Ş.Teknik Satış Müdürü
Su, protein, karbonhidrat, vitamin ve mineraller gibi yağlar da vücudumuzun gereksinimi olan temel besin öğelerinden biridir ve vücudun ihtiyaç duyduğu bileşenleri içerir. Sağlıklı ve doğru beslenmek için önerilen düzeylerde yağ tüketmek ve günlük alınan enerjinin %30’unun yağlardan gelmesi gerekir. Genel olarak yağlar, kimyasal yapıları açısından doymuş ve doymamış olmak üzere iki gruba ayrılır. Yetişkin bir insanın günlük yağ tüketiminin 1/3’ünü doymuş; 2/3’nü doymamış yağlardan sağlaması önerilmektedir. Doğru beslenmek için gereken günlük yağ alım miktarını, yağ çeşitleri arasında dengelemek ve beslenme açısından çeşitliliği sağlamak faydalıdır.
Sağlıklı bir yaşam için yağların önemi
· Yağda çözünen vitaminlerin (A, D, E ve K) taşıyıcısıdır.
· Enerji kaynağıdır.
· Yediğimiz besinlerdeki tat ve aromaları algılamaya yardımcı olur.
· Esansiyel yağ asitleri (linoleik ve linolenik asitler) kaynağıdır.
Sıvı yağlar
Gıda sektöründe en çok kullanılanlar sıvı yağlar; zeytinyağı, ayçiçek yağı, mısır ve kanola yağıdır. Bunlarla birlikte, soya yağı, pamuk yağı ve fındık yağı tercih edilen yağlar arasındadır. Ceviz, susam yağı ve keten tohumu yağı gibi yağlar genellikle pişirme amaçlı değil daha çok tat verme ve sağlık amacıyla kullanılmaktadır. Bitkisel sıvı yağlar kolesterol içermez ve doymamış yağlarca zengindir. Bitkisel sıvı yağlarda bulunan tekli ve çoklu doymamış yağlar, genellikle vücudumuzun kendi kendine üretemediği, dışarıdan alınması gereken esansiyel yağların kaynağıdır. Bunlar, omega-3 ve omega-6 ailesine ait yağ asitleri ve E vitamini gibi besin öğelerini içerir, büyüme ve gelişmede önemli rol oynar. Bitkisel yağlar hayvansal yağlardan farklı olarak, genellikle oda sıcaklığında sıvı halde bulunur. Yağlı tohumlardan elde edilen yağlar, sızma zeytinyağı hariç, ham olarak tüketilemezler. Çeşitli fiziksel ve kimyasal işlemler uygulanarak yenilebilir hale getirilir.
Margarin
Margarin, çeşitli rafine bitkisel yağlar ve/veya hayvansal yağlardan elde edilen ve içerisinde su, süt/süt tozu, süt türevleri (peyniraltı suyu tozu, yayıkaltısuyu tozu) bulunan bir emulsiyon ürünüdür. 19. yüzyılın ortalarında Fransa’da III. Napolyon’un lezzetli bir tereyağı ikamesi bulunması için düzenlediği yarışma sonucunda Mege-Mouries tarafından 1869 yılında margarin bulunur. Margarin ürünü Hollanda ve İngiltere’de büyük ilgi görmüştür. 1903’de hidrojenasyon prosesinin keşfedilmesi ile margarin sanayiinde önemli bir devrim yaşanmıştır. Ancak esas gelişme, 20. yüzyılın ikinci yarısında fraksiyon (1960) ve inferesterifikasyon (1980) tekniklerinin keşfedilmesiyle yaşanmıştır. Türkiye’de ise ilk margarin üretimi 1932 yılında yapılmıştır.
Dünyada margarin ve sıvı yağ pazarına genel olarak bakıldığında; Amerika margarinde hacim satışı olarak küresel pazar lideridir. Latin Amerika’da ise Meksika margarinde başı çekerken, Brazilya sıvı yağlarda daha iyi konumdadır. Avrupa margarin satışında değer artışı için mücadele etmekte, bununla birlikte sıvı yağlar konusunda daha iyi durumdadır. Almanya hacim satışı olarak Avrupa ülkelerinin başında yer alıyor. Son beş yılda İtalya, Polonya, Japonya ve İngiltere gibi dört pazarda satış hacminde azalma görülmüştür. Asya Pasifik bölgesinde Hindistan en büyük satış hacimine sahip ülkedir. Bununla birlikte, global olarak Hindistan margarin ve sıvı yağ kategorilerinde gelecek vadeden ülkelerin başında geliyor. Hindistan, son beş yılda satışlarında margarinde (yerel para birimi) ve sıvı yağlar pazarında %20 ile en hızlı pazar büyümesini yaşadı.
2016-2021 döneminde margarin pazarının dünyada ve Türkiye’de %4.0 oranında büyümesi ve tonaj olarak bakıldığında da %3,2 civarında bir büyüme öngörülüyor. Dünyada bakıldığında; Avrupa margarin kategorisinde daha yüksek bir inovasyon payına sahipken, Asya-Pasifik ülkeleri daha yüksek oranda sıvı yağ lansmanına sahipler.
Sıvı yağ ve margarinde trendler
· Keçi sütü kullanımı margarinde yaygınlaşmaya ve sağlık algısını güçlendiren bir öge olmaya başladı.
· Kolesterol düşürmeye yardımcı olan sterol/stanol kullanımı ve trans yağ içermeyen ürünler fonksiyonel margarin kategorisinde yer alıyor.
· Doğal algısı yarattığı için organik, az işlenmiş ve tek orijinli yağlar tercih ediliyor.
· Alerjen konusunda bilinçlenmeyle birlikte, glutensiz ve laktoz içermeyen ürünler daha çok tercih ediliyor.
· Vejetaryen ve vegan ürünlerin margarin kategorisinde popülerliği artıyor.
· İçindekiler listesinde en az bileşen kullanımı ve doğal hammaddeler tüketici gözünde daha fazla sağlıklı algısı yaratmaya başladı.
· Ürünlerde sürdürülebilir yağ kaynakları kullanımının önemi giderek artıyor.
Margarinde aromalar çeşitleniyor
Sabah kahvaltılarının vazgeçilmezi ve birçok yemeğe lezzet veren, hepimizin severek yediği margarin; lezzetini süt, tereyağı ve krema tatlarından almaktadır. Günümüzde bu aromalara ek olarak yenilikçi tatlar içeren margarinler de raflarda yer almaktadır. Globalde öne çıkan bu lezzetler, aynı zamanda yavaş yavaş ülkemizde tüketicilerin beğenisine sunulmaktadır. Margarinde yenilikçi tatlar olarak avokado-yeşil limon kombinasyonu, baharatlı bal kabağı, acı kırmızı biber, bahçe bitkileri ve sarımsak kombinasyonu, badem & ceviz, tuzlu karamel, domates-bahçe bitkileri ve hindistan cevizi ön plandadır.
Aromsa olarak, Türkiye’de ve globalde takip ettiğimiz ürün ve lezzet trendlerini iş ortaklarımız ile paylaşıyor, farklı ve yenilikçi ürünler geliştiriyoruz. Laboratuvarlarımızda iş ortaklarımız ile birlikte çalışıyor, deneme üretimleri yapıyor, ürün ve prosesle ilgili her konuda teknik destek sağlıyoruz. Türkiye’de ve globalde “yaratıcı lezzet ortağı” olduğumuz firmaların ürünlerine lezzet katmanın heyecan ve mutluluğunu yaşıyoruz.