Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Uludağ İçecek AR-GE Müdürü Tuğba Şimşek: Pandemi tüketicileri ambalajlı içeceklere yönlendiriyor

Covid-19 salgınıyla birlikte ambalajlı ve güvenilir markalara talebin arttığına dikkat çeken Uludağ İçecek AR-GE Müdürü Tuğba Şimşek, “Güvenli içecek ve hijyen şartları bu dönemde tüketicilerin kafe ve restoranlarda aradığı ilk özellik. Artık bir kafeye veya restorana gittiğinde tüketici açık limonatayı bardaktan içmek istemiyor. Kapalı içeceğin gözünün önünde açılmasını hatta kendisinin açmasını tercih ediyor” diyor.”
 




Tuğba Şimşek - UludağÜlkemizde Mart ayı ortalarında etkisini göstermeye başlayan Covid-19 salgını gerek insan hayatını gerekse ekonomi ve pek çok alanı olumsuz etkiledi. Bu süreç şirketinizin faaliyetlerini nasıl etkiledi, hangi önlemleri devreye aldınız?
Uludağ İçecek olarak, hijyenik şartlarda koruyucusuz meşrubat üretimi için son teknoloji ile donatılmış üretim tesislerimizde ISO 22000, FSSC 22000 , BRC Food , BRC Lojistik, IFS, Emirates Authority for Standardization&Metrolog gibi Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri; FDA Food Defence (Gıda Savunması) risk değerlendirme bakış açısı ve GMP (İyi Üretim Uygulamaları) – GHP (İyi Hijyen Uygulamaları), ulusal ve uluslar arası mevzuatlar ile ürün kalite-güvenlik standartlarının gerekliliklerini yerine getirmekteyiz. Sahip olduğumuz tüm bu iyi hijyen uygulamaları ve gıda güvenliği yönetim sistemi uygulamalarının yanı sıra, koronavirüs ile mücadele sürecinde DSÖ tarafından küresel pandemi ilan edilmesinin hemen ardından bir dizi önlem ve tedbiri hayat geçirdik. Bu kapsamda, önceliğimiz derhal bir kriz ekibinin oluşturulması ve hastalığın bulaşma yolları ve korunma yöntemleriyle ilgili tüm çalışanlarımıza eğitimler vermek oldu. Direkt dağıtım depolarımız dahil tüm çalışanlarımızın bu virüsten korunma yollarına dair bilinçlendirilmesi amacıyla DSÖ ve önde gelen tıp dergilerinin son açıklamaları baz alınarak hazırlanan COVID-19 el kitapçıklarının dağıtımını sağladık. 
 
Ürünlerimize olan talep azalmadı, bizler de üretimin devamlılığı için minimum personelimizle üretimlerimize titizlikle devam ederken, tüm departmanlarımızın uzaktan çalışabilmesi için gerekli alt yapıyı oluşturup evden çalışma düzeni sağladık. Fabrika sahamızda, sosyal alanlarda kalabalık oluşmaması için yemek ve mola saatlerini, oturma düzenini ve kapalı alanlarda bulunabilecek kişi sayısını yeniden düzenleyerek Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulu tarafından belirtilmiş olan fiziksel mesafenin günün her saatinde korunmasını sağladık. Servis, araç, ofisler ve üretim alanlarının her gün düzenli olarak dezenfeksiyonunu devreye aldık. Maske, bone, tulum gibi kişisel koruyucu ekipmanları temin edip tüm personelimize her gün dağıtımını sağlıyoruz. Fabrika girişlerinde istisnasız herkesin ateşi ölçülüyor ve dezenfeksiyon tünelinden geçildikten sonra fabrikaya giriş yapılabiliyor. Seyahat sınırlamalarının gelmesini beklemeden seyahatlerimizi belirsiz bir süre boyunca iptal ettik ve toplantılarımızı yalnızca dijital ortamda gerçekleştiriyoruz. Her zaman olduğu gibi bu dönemde de çalışanlarımızın ve paydaşlarımızın sağlığı ve güvenliği bizim için maksimum öneme sahip. Bu nedenle belirsiz bir süre boyunca ziyaretçi kabullerimizi sınırladık ve yalnızca elzem durumlarda belli koşulları sağlayarak ziyaretçi kabul ediyoruz. Almış olduğumuz tüm bu tedbirlerin ve hijyen koşullarının, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanan standartlara uygunluğunun tescil edilmesiyle Türkiye’de doğal kaynak suyu, doğal maden suyu ve içecek sektöründe TSE COVID-19 Güvenli Üretim Belgesi’ni almaya hak kazanan ilk firma olduk.
 
Uludağ madensuyu“Yeni normalle birlikte satışlarımız ivme kazandı”
Özellikle üretim ve satışlarınız bakımından pandemi dönemini değerlendirebilir misiniz? Üretimde ve satışlarda ne tür sorunlar yaşadınız? 
Koruyucusuz üretimin doğası gereği ham maddelerimiz, üretim alanlarımız, hatlarımız daima steril koşullardadır ve dışarıdan gelebilecek her türlü kontaminasyona karşı korumalı durumdadır. Bu bağlamda bu noktalarda ekstra önlem almamızı gerektirecek bir durum oluşmadığını gururla söyleyebilirim. Bununla birlikte, üretim sonrası ürünlerimizin satış noktalarına ulaşıncaya kadarki güvenliğini de binek araçlarımız dahil olmak üzere tüm sevk araçlarımızın her gün düzenli dezenfeksiyonu ve maske, koruyucu ekipman vb. ile önlemlerini almış personellerimizle mümkün kılıyoruz. Satışlarımız, elbette belli bir süre boyunca sosyal hayatın zorunlu olarak kısıtlanmasıyla, özellikle HORECA kanalımızda düşüşler yaşarken artık yeni normalimize geçtiğimiz şu dönemlerde yeniden ivmelenmiş durumda. Bunun yanı sıra, tüketicilerimizin evinin konforunda ve güveninde ürünlerimize 7/24 ulaşabilmesi için Nisan ayı itibariyle açmış olduğumuz online satış sayfamız www.eveuludag.com da hem bizler hem de tüketicilerimiz için oldukça olumlu geri dönüşler alınmasını sağladı.   
 
“Yapay aromaların artık hayatımızda yeri yok”
Pandemi ambalajlı gıdanın önemini bir kere daha gündeme getirdi. Bu dönemde özellikle ürün ambalajlarınızda ve etiketlerinizde hangi yenilikleri hayata geçirdiniz? Bu dönemde tüketiciler özellikle içecek ürünlerini satın alırken en çok nelere dikkat ettiler?
COVİD-19 salgınıyla birlikte güvenli içecek ve hijyen şartları, tüm dünyada tüketicinin çok daha titizlik gösterdiği konu haline geldi. Artık dünya genelinde şirketler kendi geleceklerini korona öncesi ve sonrası olarak belirlemek durumunda. Sağlık algısı artık çok daha fazla hayatımızın içerisinde ve hepimiz alışkanlıklarımızı değiştiriyoruz. Dolayısıyla tüketiciler içecek ürünlerini tercih ederken, güvenli ve hijyenik şartlarda üretilmesinin yanı sıra sağlığa olumlu katkı sağlamasına da çok daha fazla dikkat ediyor. Tüketicinin yapaylıktan uzaklaşması yalnızca salgın döneminde olmadı ama bu dönem tüketici tercihlerini çok daha dramatik olarak değiştirdi. Artık yapay aromaların, yapay şekerlerin tüketicinin hayatında yeri yok. Bu bağlamda, bu konuda da çok aktif ve hızlı olduğumuzu düşünüyoruz. Tüm ürünlerini koruyucusuz üreten, nişasta bazlı şeker kullanmayan, 0 pancar şekeri kullanan tek firma olmamızın yanı sıra içerdiği minerallerin sağlık için faydası yüzyıllardır bilinen maden suyunu gerçek meyve suyu ile buluşturduğumuz, günlük vitamin ihtiyacının tamamının bir şişe üründen karşılandığı meyveli maden suyu Frutti, Frutti Ekstra ürünlerimizle hem iç hem de dış pazarda tüketicinin yoğun talebini karşılıyoruz. Son dönemde, sıtma hastalığının tedavisinde kullanılan 'kinin' ön plana çıkınca, insanlar içinde kinin bulunan tonik ürünleri tüketmeye başladı. Aralık ayında piyasaya sunduğumuz cam şişe Uludağ Sıfır Tonik 20 miligram kinin içerir. Bu kinin korona salgınına iyi gelir gelmez, bu elbette bizim işimiz değil tıbbın işidir. Uludağ Sıfır Tonik ürünümüzü yine rakiplerimizden farklı olarak koruyucusuz, sıfır şeker, sıfır kalori ile tüketicilerimizle buluşturduk. 
 
Uludağ limonata“Tüketiciler açık limonatayı bardaktan içmek istemiyor”
Korona günlerinde dünyada ve ülkemizde ambalajlı gıda tüketiminde ne yönde eğilimler gözlemlediniz? Bu dönemde tüketiciler paketli gıda ürünlerini satın alırken en çok nelere dikkat etti?
Açık alanlarda satışa sunulan gıdalar maalesef insan ve çevre kaynaklı tüm risklere açık. Dolayısıyla hijyenin her zamankinden daha önemli olduğu bu dönemde, tüketime sunulan gıdaları her türlü çevresel riskten koruyan, mevzuatla belirlenmiş hijyenik koşullarda üretilen ambalajlı gıdaların tüketimi bugün sağlık için her zamankinden daha önemli. Güvenli içecek ve hijyen şartları bu dönemde tüketicilerin kafe ve restoranlarda aradığı ilk özellik. Artık bir kafeye veya restorana gittiğinde tüketici açık limonatayı bardaktan içmek istemiyor. Kapalı içeceğin gözünün önünde açılmasını hatta kendisinin açmasını tercih ediyor. Online marketler üzerinden yapılan alıverişler de çok büyük ölçüde artmış durumda. Biz de tüketicilerimizin evinin konforunda ve güveninde ürünlerimize 7/24 ulaşabilmesi için Nisan ayı itibari ile online satış sayfamız www.eveuludag.com’u açtık. İstanbul, Bursa, Ankara, İzmir, Bodrum, Antalya, Konya, Kayseri Samsun ve Kocaali’de online satış hizmeti veriyoruz. Tüm tedarik zincirimiz boyunca maksimum hijyen koşulları ile müşterilerimize ürünlerimizin en güvenilir şekilde ulaştırılmasını sağlıyoruz.
 
“Ürünlerimizi koruyucu içermeden üretebiliyoruz” 
Ürünlerinizin üretiminde uyguladığınız en etkili pastörizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerinden bahsedebilir misiniz?
2 yıl önce gerçekleştirdiğimiz dünyada belki ilk, Türkiye'de tek olan bir yatırım ile geliştirdiğimiz farklı üretim teknolojileri sayesinde doğal maden suyu ve meşrubat üretimi yaptığımız her iki tesisimizde de cam, metal kutu ve PET ambalajlarımızla artık tüm ürünlerimizi koruyucu içermeden üretebiliyoruz. Bu bağlamda, Uludağ İçecek markasını gerçekten çok farklı ve sağlıklı içecek kategorisine taşıdığımıza inanıyorum. Bu elbette zor bir iş. Üretimin yapıldığı tüm hatların ortam havası dahil olmak üzere her şeyin steril olması gerekiyor. Hatlara koruyucu özel giysiler, maske ve eldiven olmaksızın girilmesi mümkün değil. Ürünleri onaylı ve sertifikalı hijyenik şartlarda, flaş pastörizasyon yöntemiyle ticari olarak steril hale getiriliyoruz. PET ambalajlı ürünlerin üretiminde aseptik hat sistemini kullanıyoruz. Cam ve kutu ürünlerimizin üretiminde tünel pastörizasyon sistemini kullanıyoruz. Burada  ürünler ve ambalajlar kontaminasyon riskinden arındırılmış dolum makinelerine alınır. Şişe yıkama, dolum ve kapaklama işlemleri HEPA filtreden geçirilmiş havayla beslenen ortamda tam otomatik şekilde tamamen steril halde gerçekleştirilir. Bu sistemde dışarıdan herhangi bir kontaminasyon riski olmadığı gibi, ortam havası ısı, nem, basınç gibi parametrelerin kontrol altında tutulduğu ve belirlenmiş limitler dahilinde olması gereken partikül sayısı şartlarının sağlandığı temiz hava olarak tanımlanan şartlardadır. Sürekli gerçekleştirilen hava ölçümü, personel-ekipman biyo-kontaminasyon testleri ile mikrobiyolojik açıdan uygunluk ve sterilizasyon etkinliğini sağlıyoruz. 
 
Ürünlerimizin dolumunu gerçekleştirdiğimiz ambalajlara uygulanan dezenfeksiyon-sterilizasyon uygulamaları, koruyucusuz üretim teknolojisi gereği ürünlerimize uygulanan ısıl işlemler ve aseptik kapalı dolum teknolojileri ve üretim öncesi, sırası ve sonrasında gerçekleştirilen temizlik, dezenfeksiyon ve sterilizasyon uygulamaları Dünya Sağlık Örgütü tarafından yeni tip korona virüse karşı da etkili olduğu onaylanmış yöntemlerle gerçekleştiriyoruz. Pastörizasyon işlemlerimiz, ürün gruplarımıza ve ambalaj türlerimize göre en az 70°C, en fazla 97°C’de 10-15 dk. /30-60 sn. süresince gerçekleştiriliyor. Bu uygulamalar, ürünlerin her türlü direkt veya çapraz kontaminasyon riskine karşı korunduğunu garanti etmektedir.
 
Kısa, orta ve uzun vadede Uludağ’ın hedefleri ve ajandasında bulunan yeni yatırımlardan söz edebilir misiniz?
Kurulduğumuz ilk yıllardan beri Türkiye’de içecek sektörüne yön veren, sektörünün ilklerine imza atan şirketimiz, inovasyonu sadece üretim ve kaliteyle sınırlamayan ve şirketin her kademesine yayan bir yaklaşımla ilerliyor. Üretimden ambalaja, satıştan pazarlamaya kadar her aşamayı yenilikçi adımlarla şekillendiriyoruz. Hedefimiz Uludağ’ı Türkiye’nin sağlık markası haline getirmek. 2 yıl önce koruyucusuz üretim için yapmış olduğumuz 35 milyon Euro'luk yatırımla bunun en önemli adımını atmış olduk. Şimdi sağlık temalı yepyeni ürünlerimizi tüketicimizle buluşturmak için AR-GE çalışmaları yürütüyoruz. Tüm bunların yanı sıra, eğitimden spora, kültür sanattan çevreye kadar pek çok farklı alanda toplumsal hayata artı değer yaratmak için de yeni adımlar atıyoruz. Ulusal çevre mevzuatı ile ilgili çevre standartlarını temel alan sürdürülebilir bir çevre yönetimi politikası izliyoruz. Ambalaj atıklarının toplanması ve döngüsel ekonomiye kazandırılması, doğal kaynak ve hammadde korunumu ve geri dönüşümün yaygınlaştırılması için tedarikçilerimiz ve paydaşlarımızla çeşitli proje çalışmaları yapmaktayız. Her iki dev tesisimizde de üretim prosesinin farklı noktalarında kullanılmakta olan ham suyumuzu, üretim hatlarımızın çalışma prensibini baz alarak hem yıllara göre artan oranlarda hem de üretim, ürün gamı, üretim hattı sayısı gibi faktörlerin artışıyla doğru orantılı olarak artıracak, sürdürülebilir geri kazanımını sağladığımız bir iş modeli tasarlamak adına yatırım gerçekleştirdik. Bu sayede 2017 yılından beri her yıl ortalama 230 milyon metreküp suyun geri kazanımını sağlıyoruz. Uludağ İçecek Türk A.Ş. 100 yıllık varoluşundaki kalkınma süreçlerinin her aşamasında bölgesel ekosistemin ekonomik, sosyal ve çevresel açıdan vazgeçilmez bir parçası olmaya devam etmektedir.
 
 
Ambalajın Oscarlarına talip
Bu yıl 9.’su yapılacak Ambalaj Ayyıldızları Yarışması’na çok kısa bir süre önce piyasaya sundukları PET Frutti Extra ile katılacaklarını belirten Tuğba Şimşek. “En çok tercih edilen ürün gruplarımızın başında gelen Frutti Extra ürünümüzü 500 ml ve 1 litrelik PET ambalajlarda Avrupa pazarında, özellikle Almanya’daki tüketicilerimizin tercihlerini göz önünde bulundurarak tasarladık. Yeni 500 ml ambalajlarının haziran ayında ihracatına başlandı. Temmuz ayı başından itibaren de hem Avrupa hem de Türkiye’de 1 litre PET şişe ambalajlarımız da rafa çıktı” dedi.
 
 
Röportaj: Özgür Çilek
gidadergisi@gmail.com
@GidaTeknolojisi - @zgrilek1