Eksun Gıda’nın AR-GE merkezi ihtiyaca göre un geliştiriyor
14/09/2023 - 03:44:00
Türkiye’nin lider un üreticileri arasında yer alan Eksun Gıda, inovatif ve insan odaklı çalışmalar yürüten AR-GE merkezinden aldığı güçle kendi sektöründe öncü bir rol üstleniyor. Bugüne kadar sosyal fayda sağlayan ürünleri tüketiciyle buluşturan firma, bu yıl 60’ıncı yılını kutlayan ve un pazarının önemli markalarından olan Sinangil ile “ihtiyaca göre un” vizyonuyla yenilikçi projelere imza atıyor.
* Bu haber Gıda Teknolojisi Dergisi'nin Temmuz - Ağustos sayısında yayımlanmıştır.
Eksim Holding bünyesinde faaliyet gösteren Türkiye’nin lider un üreticilerinden Eksun Gıda, sağlıklı ve nitelikli gıdada sürdürülebilirliği desteklemek amacıyla AR-GE ve inovasyon odaklı yenilikçi adımlar atmayı sürdürüyor. Yıllık 600 bin ton un üretim kapasitesine; un çeşitleri, ekmek karışımları, nişastalar, pişirme yardımcıları, pastacılık ürünleri, glutensiz unlar ve atıştırmalıklar ile 200’den fazla ürün çeşidine sahip olan Eksun Gıda, Türkiye’de un pazarında lider kuruluşlardan biri konumunda bulunuyor. İkisi Tekirdağ’da, biri Konya’da olmak üzere yaklaşık 96 bin metrekare açık ve kapalı alana sahip üç ayrı tesiste üretim gerçekleştiren şirket, 30’dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyor.
Eksun Gıda, 2022 verilerine göre Türkiye’nin en büyük şirketilerinin sıralandığı Fortune 500 ve Capital 500 listesinin yanı sıra Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) hazırladığı “Türkiye’nin İlk 1000 İhracatçı Firması” arasında yer alıyor. 60. yaşını kutlayan Sinangil’i bünyesinde barındıran Eksun Gıda, Sinangil Gluten Yok markasıyla da glütensiz unlu mamüller pazarının en önemli oyuncularından biri. 2020 yılında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı onayıyla kurulan AR-GE merkezinde tüketici ihtiyaçlarına göre yenilikçi çalışmalara imza atan şirketin gıda ve un pazarına getirdiği yenilikçi yaklaşımlarını, Eksim Holding Gıda Grubu Başkanı ve Eksun Gıda Genel Müdürü Ahmet Demir aktardı.
“GLÜTENSIZ ÜRÜNLER TİCARİ FAYDANIN ÖTESİNDEYDI”
Kuruluşundan bu yana Eksun Gıda’nın hane ve ev dışı tüketim kanalları için farklı ihtiyaçlara yönelik, ayrışan özelliklerde çok sayıda ürün geliştirdiğini ifade eden Ahmet Demir, örnek olarak baklavalık böreklikmantılık un, ekmeklik-poğaçalıksimitlik un, makarna-pizza hamuru için ideal sarı semolina unu, antioksidan nitelikli mor un, kek unları, ekmek karışımları gibi ürünleri sıralıyor. Ürün geliştirme süreçlerinde kazandıkları deneyimi AR-GE çalışmalarına nasıl aktardıklarını ise şu sözlerle anlattı: “Çölyak hastası tüketicilerin taleplerine kulak vererek 2006’da Sinangil ile Türkiye’nin ilk paketli glütensiz ununu ürettik. Ticari faydanın çok ötesindeki bu adımı atarken kurumsal sosyal sorumluluk anlayışıyla hareket ettik. Daha sonra fenilketonüri (PKU) hastaları için geliştirdiğimiz düşük proteinli nişasta karışımıyla eş zamanlı glütensiz un plus, karabuğdaylı un gibi ürünlerle portföyümüzü çeşitlendirdik. Ardından, glutensiz ekmek ve atıştırmalıkları tüketiciyle buluşturmak hedefiyle kendi bilgi birikimimiz, öz sermayemiz ve altyapımızı kullanarak AR-GE çalışmalarına yoğunlaştık. Hammadde deneme ve reçetelendirme süreciyle eş zamanlı hat kurulum çalışmalarımızı tamamladık. Nihai ürünlerde belirli bir aşamaya ulaştığımızda çölyak dernekleriyle iletişime geçerek buralara numuneler gönderdik. Aldığımız geri bildirimler neticesinde gerekli modifikasyonları gerçekleştirerek ürünlerimizi nihai hale getirdik. 2022 yılının ilk çeyreğinde ‘Sinangil Gluten Yok’ markası altında glütensiz ekmek ve atıştırmalık ürünlerimizi tüketicilere sunmaya başladık. Geldiğimiz noktada glütensiz un pazarının lideriyiz.”
Ahmet Demir, çölyak hastaları için geliştirilen un ve nihai ürünlerin yanı sıra diyabet hastaları için yürütülen çalışmalara hız vereceklerinin altını çiziyor.
TECRÜBE YENİLİKLE BULUŞUYOR
Geçmişten gelen deneyim ve tecrübelerini, yenilikçi ürünler geliştirme heyecanıyla çalışmalarına yansıttıklarını ifade eden Demir, “Koşulların, beklentilerin ve ihtiyaçların hızla değiştiği günümüzde, kusursuz müşteri memnuniyetini sağlamanın en iyi yolunun müşterilere özel çözümler sunmaktan geçtiğine inanıyoruz. Özellikle nitelikli AR-GE projelerinin yürütülmesine öncelik veriyoruz. Geliştirdiğimiz projelerin; araştırma yoğunluklu, uluslararası rekabetçiliği yüksek, ulusal ve uluslararası bilgi kaynağına katkı sağlayacak, üniversite, sanayi ve kamu kuruluşu iş birliklerine öncelik veren projelerde tohum firmalarıyla ve üniversitelerin ziraat fakülteleriyle iletişim halindeyiz. Kuraklığa ve değişen iklim koşullarına dayanıklı buğday çeşitlerinin belirlenmesi için iş birliği, analiz desteği ve bilgi alışverişi yapıyoruz. Ayrıca AR-GE merkezimizin projeleriyle ülkemizin farklı üniversiteleriyle çalışarak akademik bilgi sağlıyor, yeni ve güncel konuları takip ediyoruz” ifadelerini kullandı.
DİYABET HASTALARINA ÖZEL ÜRÜN ÜZERİNDE ÇALIŞILIYOR
AR-GE faaliyetleri kapsamında diyabet hastalarına yönelik ürünler de geliştirmeyi hedeflediklerini belirten Ahmet Demir, “Tamamlanan diğer çalışmalarımız arasında, özel bir kimya firması iş birliğyle geliştirdiğimiz bitkisel kaynaklı ‘Diyabetik Hastalara Yönelik Doğal Gıda Katkı Malzemesi Geliştirilmesi’ projemiz bulunuyor. Birinci etabını başarıyla tamamladığımız multidisipliner bir çalışma olan projeyle, diyabetik hastalar için özel bir ürün geliştirilmesini hedefliyoruz. Namık Kemal Üniversitesi ile birlikte yürüttüğümüz ‘Baklagiller ile Un Zenginleştirilmesi’ projemiz ise bir üniversitesanayi iş birliği olarak öne çıkıyor. Projeyi; baklagillerin un zenginleştirme süreçlerine etkisini gözlemleyen bir çalışma olarak tanımlayabiliriz” şeklinde çalışmaları özetledi.
EKSUN GIDA’NIN 3 YENİ AR-GE PROJESİ
1) Hamur bileşenlerinin ekmek kalitesi üzerindeki etkisinin araştırılması: Aynı lokasyonda farklı ekmek kalitelerinin ortaya çıkmasıyla ilgili bu projeyle, hamurda önemli rol oynayan su ve diğer girdilerin kalitesinin, nihai ürünü ve hamur kalitesini nasıl etkilediğinin sayısal verilerle ortaya koyulması hedefleniyor.
2) Gıda üretiminde ortaya çıkan atıl ya da yan ürünlerin katma değerinin araştırılması: Gıda sanayinde yan ya da atıl olarak ortaya çıkan ürünlerin katma değerli hale getirilmesine yönelik bu çalışma ile ekmeğin tat, koku gibi fiziksel özelliklerinin iyileştirmesi ve doğal yollarla kalitesini artırılması amaçlanıyor.
3) Tıbbi ve aromatik bitki ekstraktlarının hamur ve ekmek kalitesi üzerine etkilerinin araştırılması: Bu projede, farklı gıda ürünlerinde kullanılan tıbbi ve aromatik bitki ekstralarını, unlu mamullerde deneyerek, doğal yollarla nihai ürünün zenginleştirilmesi hedefliyor. Özellikle bazı tıbbi ve aromatik bitkiler içerdiği lifler ve antioksidan özellikleriyle hamur gelişimini ve fortifikasyonunu (güçlendirme) destekliyor.
İLK 6 AY FİNANSAL SONUÇLARI
60 yılı geride bırakan Sinangil ve Sinangil Gluten Yok markalarıyla 200’ü aşkın ürün çeşidini bünyesinde barındıran Eksun Gıda, 2023 yılı ilk altı ay finansal sonuçlarını paylaştı. Yapılan açıklamaya göre Eksun Gıda, 2023 yılının ilk altı ayında yüzde 48’lik artışla 224,7 milyon TL’lik net kârını kamuoyuna duyurdu. Şirketin 2023 yılının ilk altı aylık dönemindeki cirosu, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 47 artarak 2,4 milyar TL’nin üzerinde gerçekleşti. Eksun Gıda Genel Müdürü Ahmet Demir yaptığı açıklamada, “Ülkemizin lider un üreticisi olarak sürdürülebilir büyümemize ivme kazandırmaya devam ediyoruz. Yükselişimizde en önemli pay, yüzde 21 ile ihracat rakamlarımıza ait. İhracat gerçekleştirdiğimiz 30’dan fazla ülke arasına, yılın ilk 6 ayında Dubai ve İngiltere’yi de dahil ederek hacmimizi genişlettik” ifadelerini kullandı.