Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Asırlık marka KOSKA, Adapazarı’ndaki fabrikalarını yeniliyor

Koska Mahir Gıda Yönetim Kurulu Üyesi ve Fabrika Müdürü Adil Dindar, Adapazarı’ndaki  fabrika inşaatının bitmek üzere olduğunu ve üretimde kapasite artışına gittiklerini açıklarken, böylelikle ülke sanayisine ve istihdamına katkı yapmak istediklerini belirtiyor. Dindar ile yüzyılı aşkın geçmişe sahip Koska markasının önemini, geleneksel lezzetleri genç kuşaklara sevdirmeye yönelik çalışmalarını ve gündemlerinde bulunan konuları konuştuk.  
 
Röportaj: Özgür Çilek / Gıda Teknolojisi Dergisi
 
* Bu röportaj Gıda Teknolojisi Dergisi'nin Temmuz - Ağustos 2024 sayısında yayımlanmıştır.




Koska helvaAdil Bey öncelikle sizi kısaca tanıtabilir miyiz? 
1973 yılında İstanbul’da doğdum. Bilgi Üniversitesi İngilizce İşletme Bölümü mezunuyum. Koska Mahir Gıda Yönetim Kurulu Üyesi ve Fabrika Müdürü olarak görevimi sürdürüyorum. Küçük yaşlardan itibaren helva ve şekerlemeyle iç içe büyüdüm. 4. kuşak olarak çalışmalarımı sürdürmekteyim. 
 
“300’Ü AŞKIN ÜRÜN ÇEŞİDİMİZ MEVCUT"  
Türkiye’nin geleneksel lezzetlerinin öncü markalarından Koska Helvacısı Mahir Gıda’nın sektöründeki yerinden söz ederek, 2024 yılının ilk yarısında yaptığı çalışmaları anlatabilir misiniz? 
Koska olarak şu anda helva, tahin, pekmez, lokum, reçel, Türk kahvesi, çikolata, meyve çayı, draje, diyet ürünler, baklava, pasta, unlu mamuller gibi ana kategorilerde 300’ü aşkın ürün çeşidinin üretimini yapmaktayız. Günlük olarak 25 ton helva, 20 ton tahin, 20 ton lokum, 10 ton krokan, 5 ton çikolata, 1,5 ton baklava, 2 bine yakın pasta, 2 ton unlu mamuller üretimimiz mevcuttur. Üretimimizin %55’i perakende, %30’u toptan olarak satılırken, geri kalan ’lik bölümünü de ihraç etmekteyiz. Şu anda 50’ye yakın  ülkeye ihracat yapmaktayız. Yurt dışı giriş ve çıkış noktalarında  free-shoplarda ürün çeşitliliğimizi artırdık. İç piyasada da son zamanlarda toptan  ağımızı genişlettik. Bu sebeple Türkiye’nin tüm  illerinde ürünlerimiz satış noktalarına ulaşmış durumda. 
 
Ürettiğimiz yeni ürünlerimizden bahsedecek olursak; Kos-Simit adında atıştırmalık bir ürünü tüketicilerimizle buluşturduk. Tatlı ve pastada ürün gamımızı genişlettik, çeşitliliği artırdık. Helvalarımızın porsiyonlarını küçülterek tek seferde tüketilecek hale getirdik.
 
“ÜRÜNLERİMİZ 7’DEN 70’E HER YAŞ GRUBUNA HİTAP EDİYOR"  
Bugün itibariyle Koska şubelerinde en çok satılan ürünleriniz hangileridir? Özellikle yaş gruplarına göre değerlendirirseniz, hangi  yaş grubu müşteriniz hangi ürünlere rağbet gösteriyor? Bu yıl içinde tüketicilerle buluşturduğunuz yeni ürünlerinizden bahsedebilir misiniz?
Şu anda şubelerimizde en çok satan ürünlerimiz; lokomotif ürünlerimiz diyebileceğimiz helva ve lokumun yanında leblebi helvası, krokan, kurabiye şeklinde devam etmektedir. Şubelerimizde 7’den 70’e her yaş grubuna hitap eden ürünlerimiz mevcuttur. Okul çağındaki öğrencilerin beslenme çantaları için tasarladığımız 20 gramlıktan sonra 40 gramlık “Helva Ekmek Hazır yemek” adıyla çıkardığımız daha büyük porsiyonlarla da gençlerimize helva yeme alışkanlığını artırmak üzerine ürünler geliştirdik. Şubeleşmede en önde tuttuğumuz ilkemiz olarak; şubeye giren bir tüketici yeri geldiğinde ufak çocukları için bile içinde onlara uygun ürünler bulunduran oyuncaklarla onları tanıştırdık. Bu demek oluyor ki, her yaşa ve ihtiyaca uygun ürünlerle tüketicilerimize cevap vermekteyiz. Turistik bölgelerde de özellikle turistik çeşitlerimiz stantlarımızda yerini almış durumundadır.
 
Son yıllarda tüketiciler sağlıklı, şekeri azaltılmış ve doğal ham maddelerden üretilen gıdalara ilgi gösteriyor. Koska olarak bu doğrultuda üretim ve inovasyonlarınızı nasıl planlıyorsunuz?
Tüketicilerin beğenisine sunduğumuz şekeri azaltılmış ve meyve şekerleriyle tatlandırılmış diyet ve doğal ürünlerimiz raflardaki yerini almıştır. Böylelikle tamamen geleneksel, sağlıklı lezzetleri tüketicilerimize tanıtıp onların hayatlarını sağlıklı bir şekilde sürdürmeleri adına bizim de çorbada tuzumuz olsun istiyoruz.
 
Yurt içinde ve yurt dışında hızla şubeleşen bir firmasınız. Şu an itibariyle kaç mağazaya (nerelerde) ulaştınız, bunların içinde kaçı franchise? Yeni şubeler açarken ve franchise verirken hangi kriterleri göz önünde bulunduruyorsunuz?
Yurt içinde kendimize ait 50’ye yakın, yurt dışında ise 12 franchise mağazamız mevcuttur. Bu mağazaların olduğu bazı ülkeler Şili, Dubai - Birleşik Arap Emirlikleri, Bakü – Azerbaycan. Yeni şubeler açarken en önemli konu olarak eve dönüş yolunda olmasına dikkat ediyoruz. Çünkü hafta içi babalar iş dönüşü alışveriş yapar, hafta sonu da aileler çocuklarıyla birlikte alışverişe gelir diye düşünüyoruz.  
 
Koska üretim“ÜRETİMDE MAKİNELEŞMEYİ ARTIRDIK”
Üretim tesislerinize yakın zamanda yaptığınız ve önümüzdeki süreçte yapmayı planladığınız teknoloji yatırımlarınız hakkında bilgi aktarabilir misiniz? 
Üretim tesislerimizde geleneksel ürünlerimizi  makineleşmeye adapte ettik. Bütün üretime teknolojiyi yerleştirip, 2023 yılında 25 adete yakın makineyi üretimle buluşturduk. Geçen yılın sonunda Tozkoparan’daki fabrikamızda yaşadığımız talihsiz yangın sonucu zarar gören gerek makineler gerekse alt ve üst yapıda ciddi yenileme çalışmalarını gerçekleştirdik. Koska markası Türk toplumuna mal edilmiş bir markadır. Adapazarı’nda yeni fabrikamızın inşaatını tamamlayıp Türk sanayisine ve istihdama katma konusunda çalışmalarımıza devam ediyoruz. Bu bağlamda değerli tüketicilerimize daha iyi hizmet verebilmek adına fabrika sayımızı 3’e çıkardık ve üretimde var olan bölümlerimizin kapasitelerinde büyümeye gittik. 
 
Adil Dindar“ASIRLIK MİRASI EVRENSEL BİR LEZZET HALİNE GETİRDİK" 
Koska Helvacısı Mahir Gıda’nın iş hacminde ihracatın payı nedir? Bugün kaç ülkeye ürün satıyorsunuz? Etkili olduğunuz ve hedef olarak belirlediğiniz pazarlardan bahsedebilir misiniz? 
Türkiye sınırları içinde kalmamış olmak markamızın sürekliliğini de önemli bir noktaya taşımıştır. Bunun sonucunda Koska Mahir Gıda olarak üretimimizin ’lik bölümünü uluslararası pazarlara ihraç etmekteyiz. Rusya, Orta Doğu ülkeleri, Avrupa ülkeleri ve Amerika’ya yönelik ihracat faaliyetiyle asırlık mirası evrensel bir lezzet haline getirdik. Uluslararası pazarda da adımızın konuşulmuş olması markamızı daha da güçlendirdi. 
 
Ülkemiz ekonomisinde yaşanan dalgalanmalar ve enflasyonist ortam üretim maliyetlerinizi ve ham madde tedariğinizi nasıl etkiliyor? Bu zorlukları aşmak için hangi önlemleri devreye aldınız? 
Ekonomide yaşanan dalgalanmalar hem ülkemizde hem de dünyada ciddi bir problem. Fiyat istikrarsızlığından dolayı zaman zaman ciddi sıkıntıları tabii ki biz de yaşıyoruz. Bu sebeple ciddi kararlar alırken son derece dikkatli davranmaya çalışıyoruz. Bu konuda en büyük gücümüz kredi kullanmamış olmamız ve kendi öz sermayemizle işlerimizi düzene koymaya çalışmamızdır.  
 
KALİTELİ BİR TAHİN HELVASI NASIL OLMALI?
Adil Dindar kaliteli bir tahin helvasında bulunması gereken özellikler ve helva pazarına ilişkin şu bilgileri paylaşıyor: “Kaliteli bir tahin helvası yedikten sonra boğazı yakmamalı ve hazımsızlığa sebep olamamalı. Ayrıca bıçakla kesilirken dağılıp parçalanmamalı ve kendine has tat ve kokuda olmalıdır. Tüketiciler helva alırken son kullanma tarihi geçmemiş, dış ambalajları sağlam olan ve tabii ki bilinen markaları tercih etmeliler. Tahin ve tahin helvası bizim geleneksel ürünlerimizdendir. Verilere göre Türkiye' de yılda 100 bin ton civarında helva üretildiği belirtilmektedir. Bu değerin yaklaşık 'i bilinen markalı firmalar, geri kalan kısmı da yerel üreticiler tarafından üretilmektedir. Türkiye kalite ve işçiliğinden dolayı tahin ve tahin helvası üretiminde dünyada ilk sırada yer almaktadır. Ancak susama uygulanan vergilerden dolayı Orta Doğu ülkeleri bu sırayı elimizden almak üzere.”