Banner
Gıda Teknolojisi Facebook Gıda Teknolojisi Twitter Gıda Teknolojisi RSS
Melih Şahinöz yazdı: EDT sektörü açısından 2024 zorlu ama pozitif bir yıl oldu

Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Yönetim Kurulu Başkanı Melih Şahinöz, 2024 yılında Türkiye'de ev dışı tüketim sektöründe yaşanan gelişmeleri ve etkili olan trendleri Gıda Teknolojisi Dergisi için kaleme aldı. 




Catering2024 yılı ev dışı tüketim sektörü bakımından pozitif gelişmelerle geçti. Ekonomik açıdan ülkemiz ve dünyada ise oldukça zorlu geçen, önemli değişim ve dönüşümlere tanıklık ettiğimiz bir yıl oldu. Ülkemizde yüksek enflasyon ve faizin etkisiyle reel sektörün bilançoları zayıfladı. EDT tedarikçileri olarak brüt kârlarımızın düşmesi, giderlerimizde ise kontrol edemediğimiz artışlarka finansal dayanıklılığımızı test eden bir yıl geçirdik. Böyle zorlu dönemlerde pozisyonlarını koruyan kurumların sonraki yıllarda çok hızlı büyüme fırsatları yakaladığını artık hepimiz iyi biliyoruz. 2025 yılında da bu stratejiyle yol almamızın faydalı olacağını düşünüyorum.
 
Sektörün artan performansı
IPSOS araştırmasına göre Ocak-Eylül 2024 bandında tüketiciler 375 milyonTL’lik bir tüketim oluşturmuş. Bu oran 2023 yılına göre tüketim miktarında ise 0’luk bir büyümeyi ifade ediyor. Araştırma sonuçları bu tüketimlerin %70’inin mekânda, %30’unun ise eve siparişle ve gel-al yöntemiyle yapıldığını gösteriyor. Bu göstergelerin sektörümüzün sahip olduğu fırsatları daha net görünür hale getirdiğine inanıyorum. EDT sektörü 2024 yılında otel, restoran ve yemek sanayi sektörünün iyi performansıyla civarında büyüyerek 20 milyar dolar seviyesine geldi. Bu büyümede turizm sektörünün iyi bir yıl geçirmesi önemli etki yapmıştır. Toplu yemek sanayi ve tekil yeme içme noktalarındaki büyümelerde önemli katkı yaratmıştır.
 
Yeni trendler
Trendlere bakacak olursak yapılan araştırmalarda yemek kültürünün sadece tatlarla değil, aynı zamanda deneyimlerle, etik anlayışıyla ve teknolojiyle şekillendiği bir döneme işaret ediyor. Tüketiciler yalnızca son ürünü değil, ürünün hikayesini, kaynaklarını ve geçirdiği yolculuğu daha fazla merak ediyor. Bu minvalde toplum nüfusunun %30’unu oluşturan Z kuşağının eğilimleri ve isteklerinin EDT kanalını da önemli ölçüde şekillendireceği görülüyor. Bitki bazlı ürünler, yerel ürünler, yemeğe hazır porsiyonluk ürünler, dondurulmuş / yarı pişmiş mamuller, tek porsiyonluk formatlar daha talep edilir hale geliyor. Biz de bu geniş yelpazeye sahip sektörün tedarikçileri olarak değişen talepleri karşılamak için çalışıyoruz. 
 
Her geçen yıl sürdürebilir ve güvenli gıdanın önemi daha da artıyor. Tüm dünyada bu konunun altı 2024 yılında bir kere daha çizilmiş oldu. Biz de tedarikçiler olarak 85 milyon olan nüfusumuza her gün güvenli gıdalar sağlamak ve bu ürünleri ulaştırabilmek için var gücümüzle çalışmaya devam ediyoruz. Pandemi döneminde başlattığımız Güvenilir Gıda Sertifikasının ve bu sertifika sahipliğinin tüm paydaşlar gözünde ne kadar isabetli bir proje olduğunu görmekten kıvanç duyuyoruz. Üreticiler, tedarikçiler, dağıtıcılar, perakendeciler, tüketiciler olarak hepimiz, gönüllülük esaslı bu projeye sahip çıkarak, gıdanın a’dan z’ye yolcuğunu izleyecek bu sistemi hayata geçirmeyi umuyoruz. Restoran ve otel zincirleri ile pilot çalışmalarımız devam ediyor.
 
Melih ŞahinözWorldFood İstanbul’un başarısı
2024 yılında başarısından gurur duyduğumuz WorldFood İstanbul çok başarılı geçti. 43 farklı ülkeden 1276 katılımcı şirket, 73 bine yakın ziyaretçiyle fuar 1,5 milyar Euro’luk bir iş hacmi yarattı. Amacımız Türkiye Gıda Platformu olarak (TGP) olarak ülkemizin en büyük gıda fuarı WorldFood İstanbul’u dünyanın en büyük ve en prestijli gıda fuarına dönüştürmek ve ülkemizi dünya gıda sektörünün buluştuğu bir merkez üssü haline getirmek.  Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonumuz (TGDF) ile Tarım ve Orman Bakanlığı’nın beraber yürüttüğü gıda sektöründe “bilgi kirliliğinin önüne geçilmesi ve gıda okuryazarlığının artırılması projesinde” 2024 yılında birlikte çalışmaya başladık. Böylece yanıltıcı gıda bilgilerinin önünde geçip bu tip gıda güvencesine dair yanlış bilgilerle mücadele etmek ve toplumsal farkındalığı arttırmaya destek olmayı hedefliyoruz. 
 
EDT sektör araştırmasıyla geleceğe yön vermek
Yine 2024 yılında sektörümüzün en önemli eksikliği olan kapsamlı pazar araştırması projesini başlattık. Böylece EDT sektörünü tanımlanabilir ve ölçülebilir hale getirmiş ve sektördeki tüm oyucuların gelecek planlarını yapmalarına bir kılavuz sağlamış olacağız. Bu araştırmaya hayata geçirmenin tüm sektör paydaşları adına uzun vadede çok faydalı olacağını düşünüyoruz. Kısaca; EDT pazarının 2025 yılının ikinci yarısından itibaren tekrar büyümeye başlayacağını öngörüyoruz. ETÜDER olarak ülkemizin geleceğine inanıyor dünyanın gelişmiş ekonomileri arasında hak ettiği konuma ulaşması ve vatandaşlarımızın refahına katkıda bulunmak için çalışıyor ve yorulmadan aynı hızla yola devam diyoruz.