Çin'e süt ürünleri ihracatında yükseliş sürüyor. Türk süt ürünleri sektörü, 2021 yılının Ocak – Şubat döneminde gerçekleştirdiği 9,3 milyon dolarlık ihracatla Çin’i en fazla ihracat yaptığı ülkeler listesinde zirveye taşıdı. Sektör, Çin’e ihracat vizesini 2020 yılında almıştı.
Türkiye’nin önde gelen peynir markalarından Muratbey, ülke ekonomisine olan katkısını her geçen gün artırıyor. İnovasyon ve kaliteyi odak noktasına alan Muratbey son 3 ayda Çin, Azerbaycan, İsveç ve Kosova’yı da ihracat ağına kattı.
Türk Çin Kültür Derneği bünyesindeki Çin İş Kulübü’ne konuk olan Şanghay’daki Jiaotong Üniversitesi Koguan Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Avukat Dr. O. Sabri Durak, 1 Ocak 2019’da yürürlüğe giren E-ticaret Kanunu ve bahsi geçen Kanunu tamamlayıcı nitelikte, 1 Eylül 2021 tarihinde yürürlüğe giren Veri Güvenliği Kanunu ile 1 Kasım 2021’de yürürlüğe girecek olan Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hakkında önemli bilgiler verdi.
Türkiye’den Çin’e yapılan ihracat 2021 yılının Ocak – Ekim döneminde yüzde 29’luk artışla 2 milyar 115 milyon dolardan, 2 milyar 727 milyon dolara çıkarken, Türk gıda sektörünün Çin’e yaptığı gıda ihracatı yüzde 86’lık artışla 162 milyon dolardan 302 milyon dolara yükseldi.
Kanatlı ürünlerde yıllık 2 milyar dolarla dünyanın en büyük dördüncü ithalatçısı konumunda bulunan Çin’e 2021 yılının ilk 10 ayında 17 bin 500 ton karşılığında, 32 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiklerini açıklayan Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği Derneği (BESD – BİR) Başkanı Naci Kaplan, “Bu ülkeye 2020 yılının Kasım ayında ilk ihracatımızı gerçekleştirdik. Önümüzdeki süreçte gerekli izinlerin tamamlanmasıyla daha fazla işletmenin ihracatını artırmasını bekliyoruz” diyor.
Röportaj: Özgür Çilek / Gıda Teknolojisi Dergisi
Türkiye’nin ambalaj ihracatının 2022’de 8 milyar dolar seviyesine ulaştığını ifade eden Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) Başkanı Zeki Sarıbekir, 2023’te de ihracatta Türkiye’yi ve dünyayı farklı gelişmelerin beklediğini dile getirdi.
TFI TAB Gıda Yatırımları Kurucu Ortağı ve CEO’su Korhan Kurdoğlu, Xinmin Evening News’e verdiği röportajda, “10 yıl önce Burger King markamızla giriş yaptığımız Çin pazarında bugün 150 şehirde 1.400’den fazla restorana ulaştık. TFI olarak önümüzdeki dönemde Çin pazarında daha fazla büyüyeceğiz. Salgın öncesinde olduğu gibi, buradaki sistemimize yıllık 200 yeni restoran ekleme hedefiyle çalışmaya devam edeceğiz” dedi.
Pınar Süt, kuruluşunun 50’inci yılında, ihracat faaliyetlerine Orta Doğu ve yakın coğrafyada bölgesel güç olma stratejisi doğrultusunda devam ediyor. Türkiye’deki toplam markalı süt ürünlerinin yüzde 17,5’inin ihracatına imza atan Pınar Süt, toplam 35 ülkeye gerçekleştirdiği ihracat faaliyetleriyle Türkiye ekonomisine destek sağlıyor. Firma, 2022 yılında İsveç, Tayland, Arnavutluk ve Sierra Leone’ye ihracata başladı.
Pınar Süt, 18-20 Mayıs 2023 tarihleri arasında Çin’in Şangay kentinde gerçekleşen SIAL CHINA 2023 Fuarı’na katıldı. Fuarda Pınar Süt ürünleri, 180 binden fazla profesyonel ile buluştu. Pınar Süt Genel Müdürü Gürkan Hekimoğlu, “Uzun ömürlü süt, fonksiyonel sütler, protein süt, krema, meyve suyu ve sos kategorileriyle Çin’de büyümeyi hedefliyoruz”.
Çin ve Türkiye’de yaklaşık 3000 restoranla dünyanın en büyük 4 restoran operatöründen biri olan TFI TAB Gıda Yatırımları, dünyanın en büyük bankalarından biri olan Bank of China ile finansman, yatırım kredileri, kurumsal bankacılık, sermaye piyasası borçlanma araçları konularını ve hizmetlerini kapsayan bir mutabakat belgesi imzaladı.